cta co to

CTA — co to jest i jak wpływa na Twoje działania marketingowe

Wyobraź sobie, że z kimś rozmawiasz, próbujesz go do czegoś przekonać. Mówisz o korzyściach danego rozwiązania, dosłownie rozpływasz się w zachwytach. Kończysz wypowiedź, ale nie informujesz rozmówcy, czego od niego oczekujesz. Inna sytuacja. Klient jest w sklepie stacjonarnym, ale nie może znaleźć koszyka albo kasy. Szuka, szuka. W końcu odkłada to, co chciał kupić i wychodzi. Do podobnych sytuacji może dojść, jeśli w Twojej komunikacji marketingowej zabraknie CTA. Co to jest za element? Dlaczego bez niego możesz stracić część klientów? 

CTA — co to jest 

CTA to skrót od call to action, który z angielskiego tłumaczymy jako wezwanie do działania. Jest to zatem prosty komunikat, który podpowiada użytkownikowi, co ma zrobić, żeby rozpocząć daną akcję, np. przejść na stronę, dowiedzieć więcej, złożyć zamówienie lub skontaktować się z Tobą. Dzięki CTA użytkownik dowie się również, czego od niego oczekujesz, po tym jak zwrócił uwagę na reklamę lub zapoznał się z ofertą na stronie internetowej. Gdzie stosujemy CTA? Call to action znajdziesz w dobrych kampaniach (np. Google Ads, FB Ads), w e-mail marketingu, a także na stronach internetowych, najczęściej w postaci przycisku, ale o tym za chwilę. 

Call to action — dlaczego nie może go zabraknąć

Przedsiębiorcy i początkujący reklamodawcy często rezygnują z call to action, bo uważają, że odbiorca reklamy lub użytkownik na stronie internetowej będzie wiedział, co ma zrobić i nie trzeba, dodatkowo, “wzywać go do działania”. Praktyka pokazuje jednak coś innego. Często widzę bowiem pod reklamami pytania, na które użytkownik poznałby odpowiedź, gdyby tylko w nią kliknął i przeszedł na stronę. Jasne i proste CTA to zatem spora oszczędność czasu i większa skuteczność całego komunikatu.  Dlaczego? Weź pod uwagę, że potencjalny klient poświęci Twojej reklamie zaledwie kilka sekund. Niewiele więcej spędzi na stronie internetowej. Nie będzie się więc zastanawiał, czego od niego chcesz i jak ma to zrobić. Uwaga potencjalnego klienta to dziś cenna waluta, bez jasnego CTA możesz ją stracić.

Call to action — dobre praktyki

 Jak stworzyć call to action? Skuteczne CTA powinno:

  • jasno komunikować, co stanie się po kliknięciu, np. “Kliknij i sprawdź cenę”, “Kliknij i wypełnij formularz”, 
  • sygnalizować korzyść z działania, np. “ Polub nas i sprawdź, jak pozyskać więcej klientów”, 
  • być widoczne (dotyczy to szczególnie CTA button na stronach internetowych i w reklamach), 
  • znajdować się w standardowym miejscu, przykładowo, jeśli użytkownicy nie zobaczą przycisku “dodaj do koszyka”, tam gdzie się go spodziewają, może to zmniejszyć sprzedaż, 
  • zostać dopasowane do etapu lejka sprzedażowego, przykładowo, CTA “kup teraz” w reklamie skierowanej do nowych osób, może odstraszać, bo sugeruje, że kliknięcie rozpocznie zakup, a przecież użytkownik, który jeszcze nie zna oferty, najpierw będzie chciał się z nią zapoznać. 

Call to action — przykłady zastosowania w marketingu

Gdzie stosujemy CTA? Call to action to stały element różnych działań marketingowych. Wezwanie do działania stosuje się w reklamach, postach, e-mail marketingu, a także jako ważną część UX-u (budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika na stronie; zaprojektowania witryny tak, by była funkcjonalna i przyjazna dla odwiedzających). Poniżej znajdziesz kilka przykładów użycia call to action w różnych kanałach marketingowych.

CTA Facebook (posty i reklamy)

W przypadku posta na fanpage’u call to action zachęca odbiorców do interakcji. Poniższy post na jednej z grup, wzywa, by  użytkownicy napisali, jakiej pracy szukają. CTA połączone jest z obietnicą znalezienia takiej pracy.

cta przykład w poście na FB

Jeśli chodzi o reklamę na FB, dobrze gdy CTA znajduje się w kilku miejscach (na grafice, w linku oraz w treści) i jest połączone z korzyścią.

cta przykłady FB Ads

CTA Google Ads i meta description 

Bez względu na to, czy chodzi o reklamę tekstową w wynikach wyszukiwania Google, czy o reklamę displayową (która wyświetla się  m.in. na stronach internetowych i w aplikacjach).

cta google ads display ads

 W Google Ads zazwyczaj masz niewiele miejsce, dlatego CTA powinno być konkretne i krótkie. Do samo dotyczy meta description, czyli opisu strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google.

CTA Google Ads przykład

CTA w e-mail marketingu

Rodzaj CTA zależy w dużej mierze od tego, na jakiej akcji użytkownika Ci zależy Możesz np. wysyłać newsletter, w którym chcesz zachęcić do przeczytania najnowszego artykułu albo poinformować o nowej kolekcji w sklepie internetowym.

CTA przykłady e-mail marketing newsletter
Newsletter Karola Dziedzica.

Dobra wiadomość jest taka, że w większości systemów do e-mail marketingu, CTA button utworzysz jednym kliknięciem, korzystając z gotowych szablonów. Pamiętaj jednak, by wezwanie do działania zawsze sygnalizowało to, co ma zrobić użytkownik, bo przecież samo otwarcie wiadomości to dopiero połowa sukcesu. 

CTA przykłady kampania e-mail marketingowa bonprix
Newsletter sklepu internetowego Bonprix.

CTA button (strony internetowe) 

CTA na stronach internetowych znajduje się na buttonie, czyli przycisku. Dlatego ten element musi być przede wszystkim widoczny, tzn. mieć odpowiednią wielkość oraz wyrazisty kolor, który nie będzie zlewał się z resztą strony. Tak, jak już wspominałam powinien znajdować się w miejscach, w których użytkownik się go spodziewa. A w przypadku landing page, czyli jednej strony z pojedynczym produktem, np. e-bookiem czy kursem, CTA z buttonem powinno być kilka. Dlaczego? Dzięki temu użytkownik będzie mógł skorzystać z oferty, bez konieczności przewijania strony do samego końca, w dowolnym momencie “lektury”, czy raczej scrollowania tekstu.  Oto call to action w kilku miejscach strony sprzedażowej karoldziedzic.pl:

CTA strona internetowa
 CTA na górze.
CTA przykłady landing page https://karoldziedzic.pl/
Call to action po przedstawieniu zawartości kursu, z informacją o cenie.
CTA przykłady strona www
Call to action na końcu.

CTA marketing — podsumowanie 

Na początku artykułu przekonywałam Cię, że CTA ma zadanie skłonić użytkownika do działania i wskazać mu, co właściwie ma zrobić. Chociaż nie wycofuję się z tych słów, uważam jednak, że cell to action, przede wszystkim, usprawnia komunikację w cyfrowym świecie marketingu. To dzięki niemu ścieżka zakupowa staje się prostsza, a Twoi klienci nie muszą tracić czasu na domysły, bo po prostu wiedzą co i jak. 🙂 Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w tworzeniu skutecznych CTA, czego serdecznie Ci życzę. 

Interesujący artykuł? Udostępnij go.