e-mail marketing błędy

6 najczęstszych błędów w e-mail marketingu

Choć jeszcze kilka lat temu wielu marketerów przepowiadało śmierć e-mail marketingu, ta forma promocji ma się całkiem nieźle. I to pomimo silnej konkurencji w postaci Facebookowych botów, buzz marketingu i mediów społecznościowych. Należy jednak pamiętać, że e-mail marketing, to kampania. A to oznacza, że należy ją dokładnie przemyśleć i zaplanować. Jakich błędów unikać? Co zrobić, aby  Twój e-mail nie trafił do spamu?  Jak nie zmarnować potencjału swojej bazy e-mailingowej?

E-mail marketing — co to jest

Jak sama nazwa wskazuje, e-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego, której nośnikiem jest poczta elektroniczna.

E-mail marketing —  częste błędy

Brak segmentacji odbiorców

Podstawowy błąd to wysłanie tego samego e-maila do wszystkich osób z Twojej bazy. A przecież, każdy użytkownik jest na innym etapie tzw. lejka sprzedażowego. Ruch zimny (tzw. cold mail) to osoby, z którymi nie kontaktowałeś się e-mailowo i które jeszcze nie znają Twojej marki. Nie możesz do nich wysłać takiej samej wiadomości, jak do osób, które odwiedziły Twój fanpage lub firmową stronę (ruch ciepły). W przypadku ruchu cieplnego sprawa wygląda podobnie. Zupełnie inny e-mail powinny otrzymać  osoby, które porzuciły koszyk, niż użytkownicy, którzy kupili coś u Ciebie miesiąc temu.

Natychmiastowa, nachalna sprzedaż

Ten błąd jest konsekwencją poprzedniego. Jeśli bowiem komunikat sprzedażowej kierujesz do zimnej bazy e-mailingowej, taki jednorazowy strzał nie kończy się powodzeniem. Jeśli użytkownik wpisał się do Twojego newslettera, to znaczy, że dał Ci kredyt zaufania i najpewniej, chce lepiej poznać Twoją markę. Nie zmarnuj tego. Daj się poznać z jak najlepszej strony. Dziel się wiedzą, doradzaj, podziel się historią zadowolonych klientów. Pokaż, co zyska odbiorca, jeśli dołączy do grona Twoich klientów. 

Temat, przez który e-mail trafia do spamu

Temat wiadomości to jeden z najważniejszych czynników. To on decyduje, czy użytkownik w ogóle otworzy Twoją wiadomość. Co więcej — słowa, które znajdują się w temacie, wpływają na to, czy Twój e-mail trafi do spamu, czy nie. Filtr antyspamowy wyłapuje takie słowa jak: promocja, ekstra, super, zniżka, okazja, wyprzedaż (sale), a także wszystkie związane z erotyką i seksem. Nie tylko w temacie, ale także w treści maila.  Pamiętaj, że zapis również ma znaczenie — unikaj dużych liter, wykrzykników oraz emotikon.Wiesz, jaki mail Twój potencjalny klient otworzy na pewno? Ten, w którym znajdzie rozwiązanie swojego problemu lub odpowiedź na pytanie, które go nurtuje.

Przeładowanie e-maila

Nadmiar elementów graficznych i linków to kolejny błąd, przez który Twoja wiadomość najpewniej trafi do spamu. Zasada jest prosta — im bardziej e-mail przypomina, zwykłą wiadomość, tym lepiej. Jeśli zależy Ci, aby w wiadomości pojawiły się grafiki, skorzystaj z gotowych szablonów. Dzięki temu wgrane przez Ciebie elementy, zostaną skompresowane. Dlaczego to takie ważne? W przypadku kont pocztowych na Gmail.com, wiadomości powyżej 140 kb, są uznawane za spam.

Brak określenia celu wiadomości

Odbiorca e-maila powinien wiedzieć od pierwszego, zdania, dlaczego do niego piszesz. E-mail musi być krótki i konkretny. Innego nie doczyta do końca. Po przeczytaniu wiadomości, użytkownik powinien wiedzieć, co ma zrobić, np. zapisać się na szkolenie, dokończyć zamówienie, wykorzystać rabat. Jak najprościej możesz o tym poinformować? Wystarczy, że na końcu e-maila umieścić wyraźne wezwanie do działania — call to action (zobacz, zapisz się, dowiedz się więcej). Dobrą praktyką jest zainicjowanie dyskusji. Jeśli odbiorca odpisze na Twojego e-maila, system antyspamowy uzna Cię za nadawcę godnego zaufania.

Wybór niepewnego systemu do e-mailingu

Zanim wybierzesz system do e-mail marketingu, najpierw sprawdź, czy domena, z której będą wysyłane wiadomości, nie została wpisana na czarną listę. Może się tak zdarzyć, kiedy z serwera już wcześniej rozsyłano spam lub inne niedozwolone treści.

Interesujący artykuł? Udostępnij go.