Strategia merketingowa firmy — przepis na Twój sukces
Strategia marketingowa firmy — dlaczego warto ją stworzyć?
Właśnie założyłeś swoją firmę? Zastanawiasz się, od czego zacząć? Rozpocznij od strategii marketingowej. Brian Solis, analityk cyfrowy, pisarz i tłumacz, powiedział, że „brak planu to planowanie porażki”. Strategia marketingowa firmy to właśnie taki plan, a dokładniej, planowanie sukcesu Twojej firmy. Możesz zatrudnić kogoś, kto poprowadzi firmowy fanpage; copywritera, który napisze teksty na stronę WWW i specjalistę od reklamy w internecie, ale bez strategii marketingowej, każda z tych osób będzie działała na własną rękę — bez całościowej koncepcji.
Trudno osiągnąć cel, jeśli jest niesprecyzowany. Trudno działać systematycznie bez planu. I wreszcie — trudno zmierzyć efektywność działań marketingowych, jeśli wcześniej nie określisz, co chcesz dzięki nim osiągnąć. Zastanawiasz się, co to jest strategia marketingowa i na czym polega? To swego rodzaju drogowskaz. Coś, co pozwoli Ci wyznaczać cele biznesowe, zarówno te bliskie, jak i dalekie; określić, jak chcesz je osiągnąć. A co najważniejsze — strategia marketingowa firmy pozwoli Ci zmierzyć, czy cele, które sobie wyznaczyłeś, zostały zrealizowane.
Plan strategii marketingowej — czyli Twój sukces krok po kroku
Od czego zaczynam planowanie strategii marketingowej? Od poznania specyfiki Twojego biznesu:
- grupy docelowej, czyli profilu klienta (jego potrzeb, problemów, w kontekście tego, co możesz mu zaoferować),
- mocnych i słabych stron firmy,
- konkurencji,
- USP, czyli Twojej unikalnej wartości, czegoś, co wyróżnia Cię na tle konkurencji.
Kolejny etap strategii marketingowej usługi lub produktu to wyznaczenie celów — wizerunkowych i sprzedażowych. Końcowym etapem planowania strategii marketingowej firmy jest określenie metod, dzięki którym chcemy te cele osiągnąć: wybór kanałów komunikacji, stworzenie strategii reklamowej w internecie oraz sposobu komunikacji z potencjalnymi klientami.
Dzięki skutecznej strategii produktu lub usługi:
- dotrzesz do potencjalnych klientów i zwiększysz sprzedaż,
- zwiększysz lojalność i satysfakcję klientów,
- będziesz mógł jeszcze lepiej zarządzać budżetem marketingowym,
- zmierzysz efektywność strategii marketingowej firmy,
- Twoja firma będzie się rozwijać i stopniowo zwiększysz zyski.