Google Search Console poradnik krok po kroku 2021

Google Search Console — praktyczny poradnik krok po kroku [przewodnik 2021]

Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, czy Twoja witryna jest zoptymalizowana pod wyszukiwarkę i na jakie zapytania się wyświetla, w Google Search Console znajdziesz odpowiedź (przynajmniej częściową). Dzisiejszy artykuł to  poradnik i przewodnik po tym narzędziu. Po jego lekturze, bez problemu “wyciągniesz” z GSC informacje, na których Ci zależy (a nawet więcej).  

Google Search Console — co to jest? 

Co to jest Google Search Console? Jest to darmowa platforma dla właścicieli i administratorów stron internetowych, wcześniej znana pod nazwą Google Webmaster Tools. Umożliwia ona śledzenie statusu indeksowania witryny przez Google oraz jej optymalizację, zgodnie z zaleceniami tego technologicznego giganta. Do najważniejszych funkcji GSC należy śledzenie statusu indeksowania strony, jej średniej pozycji na konkretne frazy kluczowe, a także alertów o błędach. Są to cenne informacje, ponieważ pochodzą bezpośrednio od Google’a. 

Google Search Console — jak założyć?

Jak założyć Google Search Console?  Jeśli korzystasz z innych usług Google, np. Gmaila, wystarczy, że wejdziesz na stronę: https://search.google.com/search-console/welcome. Co dalej? Po prawej stronie w sekcji “Prefiks adresu URL”, wpisz adres  swojej witryny.

Podaj adres kanoniczny strony

UWAGA! Bardzo ważne jest to, abyś wpisał tu kanoniczny adres witryny, czyli np. https://www.twojastrona.pl O co chodzi? Twoja strona domyślnie jest dostępna pod różnymi adresami, m.in. https://www.twojastrona.pl (z certyfikatem SSL), http://www.twojastrona.pl (bez tego zabezpieczenia), a także w wersji z WWW albo bez. Oznacza to, że taka witryna istnieje w sieci pod różnymi adresami. Dla Google każdy taki adres to osobna witryna internetowa. Co skutkuje duplikacją i szkodzi pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce. Dlatego zanim dodasz kanoniczny (główny) adres strony do Google Search Console, najpierw dodaj przekierowanie 301. Jak to działa? Przekierowanie powoduje, że po wpisaniu dowolnej wersji adresu URL, użytkownik zostanie przekierowany do wersji kanonicznej. Z kolei dla robotów Google jest to sygnał, że wybrany przez Ciebie adres jest kanoniczny, a pozostałe warianty adresu witryny, nie powinny być traktowane jako osobne strony. 

Kiedy już wybierzesz adres kanoniczny, wpisz go w okienko po prawej stronie.Google Search Console jak założyć poradnik

Zweryfikuj własność domeny 

Żeby uzyskać dostęp do Google Search Console, musisz potwierdzić własność domeny.  Jest na to kilka sposobów. Najprostszym jest pobranie pliku HTML i wgranie go na serwer. Kiedy to zrobisz, wystarczy, że klikniesz “Potwierdź”. Jeszcze szybciej zweryfikujesz własność witryny, kiedy korzystasz już z innej usługi Google, czyli Google Analytics. Pozostałe opcje, czyli użycie kodu kontenera Google Tag Managera i powiązanie rekordu DNS z Google, należą do opcji zaawansowanych. Jeśli nigdy nie korzystałeś z GTM nie ryzykuj i wybierz prostszą metodę. Pamiętaj, że weryfikacja domeny może potrwać od kilku godzin do kilku dni. Spokojnie, dane pojawią się  po pewnym czasie.weryfikacja własności domeny w Google Search Console

Nadawanie uprawnień w Google Search Console 

Żeby nadać uprawnienia do Google Search Console, np. pracownikom, przejdź do zakładki “Ustawienia”, a następnie do sekcji “Użytkownicy i uprawnienia”—> “Użytkownicy”. Czym jest pełny dostęp chyba nie muszę tłumaczyć. 🙂 Nadanie dostępu ograniczonego spowoduje, że taka osoba będzie mogła jedynie przeglądać raporty.Jak nadać uprawnienia w Google Search Console instrukcja

Google Search Console — jak używać tego narzędzia? 

 Ta część artykułu to praktyczny poradnik Google Search Console. Dowiesz się z niego, jakie są najbardziej przydatne funkcje tej platformy i w jaki sposób wykorzystać je w praktyce. Jak używać Google Search Console? W dużym skrócie, Google Search Console możesz używać w celu sprawdzenia:

  • czy Twoja strona została dodana do indeksu Google
  • na jakie frazy kluczowe (zapytania) witryna jest widoczna w wyszukiwarce,
  •  na której pozycji w Google jest Twoja strona,
  • które z zapytania powodują kliknięcia i przejścia na stronę,
  • czy nie doszło do kanalizacji słów kluczowych,
  • czy w witrynie nie występują błędy, które utrudniają indeksowanie i pozycjonowanie,
  • czy na stronę nie został nałożony filtr lub ban ograniczający jej widoczność w Google.

Jak i gdzie to sprawdzić? Przyjrzyjmy się poszczególnym raportom w Google Search Console.

Przegląd 

Jest to ogólna sekcja, która pozwoli Ci rozwinąć i przejść do poszczególnych raportów. Magia (no dobra, może bez przesady) zaczyna się dopiero w zakładce “Skuteczność”.

Skuteczność

 Zobaczysz tutaj, na jakie zapytania wyświetla się Twoja witryna (i jej konkretne podstrony), a które z nich spowodowały kliknięcia. Możesz wybrać okres, z którego te dane mają być wyświetlone (najnowsza, czyli wczorajsza data 7, 28 dni, 3 miesiące itd. Możesz także porównać ze sobą dane z konkretnych okresów.

Raport Skuteczność w Google Search Console zakres dat

To nie wszystko. W tym miejscu zobaczysz także średnią (ogólną) pozycję Twojej strony internetowej. Klikając na ikoniczny znak zapytania dowiesz się jednak, że średnia pozycja to tak naprawdę najwyższa, jaką kiedykolwiek osiągnęła Twoja strona w wyszukiwarce. Z kolei średni CTR to współczynnik wyświetleń w wynikach wyszukiwania, w stosunku do liczby kliknięć. 

Poniżej (zapytania, strony), znajdziesz informacje, która z podstron wyświetla się na dane zapytanie. Uwaga! Jeśli zauważysz, że na daną frazę wyświetla się więcej niż jedna podstrona, oznacza to, że doszło do wewnętrznej kanibalizacji słów kluczowych.

jaka strona wyświetla się na konkretną frazę kluczową w Google Search Console

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych w SEO i pozycjonowaniu? O wewnętrznej kanibalizacji słów kluczowych mówimy, gdy co najmniej dwie podstrony w obrębie jednej domeny (witryny) walczą o pozycje na identyczne słowa kluczowe Może to ograniczyć widoczność strony w wyszukiwarce i utrudnić jej  pozycjonowanie.  Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Podlinkuj lepiej widoczny, dłuższy  artykuł/ podstronę (tę, która jest na wyższej pozycji), na podstronie, która osiąga gorsze wyniki.  W ten sposób dasz znać Google, która strona ma być widoczna na to konkretne słowo kluczowe.

Przykład? Powiedzmy, że stworzyłeś artykuł z pomysłami na posty, a za jakiś czas kolejny poświęcony złym praktykom — nudnym i nieciekawym postom. Po pewnym czasie zauważyłeś, że oba artykuły (podstrony) konkurują ze sobą na frazę “posty na Facebooku”. Wówczas podlinkuj frazę “posty na Facebooku”, która znajduje się na gorzej widocznej podstronie. Niech link prowadzi do podstrony, którą chcesz pozycjonować na tę frazę kluczową. 

Wróćmy jednak do raportu „Skuteczność”. Jeśli w sekcji “Skuteczność” klikniesz na wybrane zapytanie (słowo kluczowe) przekonasz się, na jakiej pozycji na tę frazę kluczową pojawia się Twoja witryna i jaki średni CTR (współczynnik wyświetleń w wynikach wyszukiwania w stosunku do kliknięć) osiąga.  Miej jednak z tyłu głowy, że nie jest to średnia pozycja, lecz najwyższa, na jaką kiedykolwiek wyświetliła się podstrona. Wspominam o tym, ponieważ chwilowe wahania pozycji w Google są czymś naturalnym. A pozycja, na jakiej widzisz daną stronę w Google zależy od wielu czynników, np. Twojej lokalizacji czy tego, czy już kiedyś odwiedziłeś tę witrynę z Google. 

  średnia pozycja w Google na daną frazę jak to sprawdzić w Google Search Console

Co jeszcze możesz sprawdzić, w sekcji “Skuteczność”? Na samej górze, obok typu wyszukiwania i daty, znajduje się ikona plusa. Kliknij “Nowa”, wybierz np. “Zapytanie”, wpisz je, a dowiesz się, czy Twoja strona w ogóle jest na nie widoczna w Google.Nowe: Zapytania W google serchConsole

Analogicznie, jeśli wybierasz opcję “Strona” i skopiujesz adres URL konkretnej podstrony swojej witryny, zobaczysz listę fraz, na które pojawia się ona w Google (koniecznie wybierz wtedy opcję “Dokładny URL”).

Nawet nieprecyzyjną informację  o pozycji  danej podstrony możesz wykorzystać, aby polepszyć  jej  widoczność.  Jak?  Przypuśćmy, że średnia pozycja danej podstrony to 11. Oznacza to, że za chwilę możesz trafić do TOP10, czyli na pierwszą stronę wyszukiwania. Żeby tak się stało:

  • wydłuż tekst na tej podstronie,
  • umieść słowo kluczowe, które widzisz w GSC w śródnagłówkach i akapitach (ale w naturalnym kontekście),
  • pozyskaj wartościowe linki zwrotne, które będą odsyłać na daną podstronę (więcej na ten temat znajdziesz w akapicie „Linki”).

Jak sprawdzić w Google Search Console  na jakie frazy kluczowe wyświetla się strona - raport skuteczność  w Google Search Console

Sprawdzanie adresu URL

Jak sama nazwa wskazuje, w tej sekcji możesz sprawdzić dowolny link ze swojej strony internetowej. Co dokładnie tutaj zobaczysz? Czy strona znajduje się w indeksie Google. Jeśli wszystko OK, wyświetli się zielony dzióbek i komunikat: “Może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google (jeśli nie będzie przedmiotem ręcznych działań lub prośby o usunięcie)”. Zatrzymajmy się na  chwilę przy tzw. ręcznych działaniach. Jest to kara nałożona przez Google za niedozwolone praktyki, związane z SEO i pozycjonowaniem. Najogólniej mówiąc, są to próby oszukania botów indeksujących, by osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Praktyki te nazywane są Black Hat SEO. Jakie informacje znajdziesz jeszcze w sekcji “Sprawdzanie adresów URL”? “Stan”, czyli to, czy strona została przesłana i zindeksowana; czy poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych i czy w wynikach wyszukiwania wyświetlają się linki do podstron. Są to odnośniki do podstron witryny, które wyświetlają się na stronie wyników wyszukiwania, bezpośrednio pod głównym linkiem.

Indeks

Pierwsza sekcja w zakładce “Indeks” to “Stan”. Znajdziesz tu informacje na temat błędów i problemów z indeksacją, czyli z dodaniem  do Google’a poszczególnych podstron. Na szczęście nie zawsze jest się czym przejmować. Zdarza się, że Google Search Console wskazuje na błędy w indeksowaniu podstron, które celowo chcesz wykluczyć z indeksu wyszukiwarki, przez dodanie tagu “noidex”. Warto zrobić to w przypadku polityki prywatności (która ma identyczną treść, jak setki takich dokumentów w innych witrynach i może być uznana za duplikację treści) albo strony z podziękowaniem (za zakup lub kontakt).

Sekcja Stan w Google Search Console

Kolejnym ważnym przystankiem w GSC jest sekcja ‘Mapa witryny”. To swoisty drogowskaz dla botów Google’a, które indeksują Twoją witrynę. Sitemap pomaga im zorientować się w strukturze  witryny (np. w linkowaniu wewnętrznym), co przyspiesza jej indeksowanie. Jak stworzyć mapę witryny? Nie wymaga to wiedzy programistycznej. Wystarczy, że skorzystasz z gotowego darmowego kreatora, np. https://www.xml-sitemaps.com. Plik zostanie wygenerowany już we właściwym formacie, czyli XML. Wystarczy, że po zakończeniu skanowania klikniesz “Wyświetl szczegóły”, a sitemap będzie gotowa do pobrania.

Jak utworzyć mapę witryny i dodać ją do Google Search Console

Jeszcze tylko będziesz musiał dodać plik na serwer i podać adres pliku z mapą strony w Google Search Console. To wszystko.

Ostatnia część, w omawianej sekcji, to “Usunięcia”. Przyda się, gdy będziesz chciał zablokować widoczność strony. UWAGA! Jak czytamy w Google Search Console, „Usunięcie” to następująca komenda: “Zablokuj adresy URL w wynikach wyszukiwania Google na około sześć miesięcy i usuń obecny fragment kodu oraz wersję z pamięci podręcznej (zostaną one wygenerowane ponownie po następnym indeksowaniu). Aby usunąć strony na stałe, usuń je z witryny lub zablokuj ich indeksowanie”. Nie jest to więc trwałe usunięcie podstrony, lecz tylko jej czasowa blokada. 

Eksperymenty i personalizacja

W raportach “Eksperymenty i personalizacja” znajdziesz informacje na temat jakości strony. Podstawowe wskaźniki internetowe dotyczą UX witryny (czyli tego, jak różne czynniki wpływają na doświadczenia użytkownika na stronie). Google wprowadził Core Veb Vitals (czyli wspomniane wskaźniki) oficjalnie latem 2021 roku. Większość z nich dotyczy czasu ładowania się strony, jej poszczególnych elementów oraz tego, jak szybko użytkownik może wykonać pierwszą akcję. W sieci pojawiło się wiele artykułów, które dotyczyły wpływu tego czynnika na pozycje w Google. Ostatecznie, ucierpiały tylko te, które ładują się baaaardzo wolno. Moja witryna nie należy do najszybszych, a nie zanotowała z tego powodu większego spadku, więc mówię to z doświadczenia. 🙂 Co do reszty wskaźników — koniecznie zwróć uwagę, czy Twoja strona ma protokół SSL (szyfrowanie, zabezpieczenie) oraz czy wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Nie lekceważ tego. 

Ulepszenia 

 “Ulepszenie” w Google Search Console, czyli “Pole wyszukiwania w linkach do podstron” umożliwia szybkie wyszukiwanie na Twojej stronie, już z poziomu wyników wyszukiwania. O tym, czy ta opcja się pojawi, decyduje Google, najczęściej na podstawie bliżej nieokreślonej oceny Twojej witryny.

Bezpieczeństwo i ręczne działania

Z tego raportu dowiesz się, czy na Twoją stronę został nałożony filtr lub ban, który ogranicza jej widoczność w wyszukiwarce. W skrajnych przypadkach może dojść do usunięcia strony z Google, ale trzeba się “nieźle postarać”, żeby do tego doprowadzić. Najczęściej chodzi o celowe i świadome działania, nieuczciwe SEO. Plus jest taki, że w tej sekcji znajdziesz również wyjaśnienie, powód kary. W takim przypadku, postępuj zgodnie z instrukcją, wskazówkami od Google’a. 

Linki 

To ostatnia sekcja warta uwagi. Jak sama nazwa wskazuje, znajdziesz tutaj raport dotyczący linkowania (zarówno wewnętrznego, czyli w obrębie witryny), jak i zewnętrznego. Najciekawsze są linki przychodzące, bo wskazują na witryny, które linkują do Twojej strony. Dlaczego warto tu zaglądać? Jednym z elementów skutecznego pozycjonowania jest tzw. link building, czyli  pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych. Jeśli link do Twoje strony znajduj się na dobrej, wypełnionej wartościową treścią witrynie, to sygnał dla Google, że Twoja strona również jest warta uwagi i że zasługuje na widoczność w wyszukiwarce. Jeszcze lepiej, gdy linkujący serwis jest powiązany tematycznie z Twoim. Każdy taki link sprawia, że witryna linkująca przekazuje Twojej stronie część swojego “autorytetu”, “mocy”. Jak powiedział Papa SEO, czyli Grzegorz Strzelec,  na jednym z webinarów o link buildingu: „Link zwrotny z wartościowej strony jest jak głos oddany na Twoją witrynę”, Wprawdzie w Google Search Console nie zobaczysz pełnej listy backlinków, ale na pewno warto tu zaglądać i monitorować jakość serwisów, które linkują do Twojej. Pamiętaj, że działa to również w drugą stronę. Jeśli otrzymujesz linki z kiepskich witryn — Google uzna, że Twoja również zalicza się do tej grupy.

Search Console Insights

Z tego co pamiętam, ten raport jest dostępny tylko na niektórych kontach Google Search Console (i to w wersji beta). Twórcy promują go hasłem: “Dowiedź się, jakie treści naprawdę interesują Twoich użytkowników”. I faktycznie — nie można było określić tego lepiej . Dowiesz się z niego między innymi:

  •  ile wyświetleń uzyskała Twoja witryna w ciągu ostatnich 28 dni,
  • jaki był średni czas wyświetlania strony, 
  • jak radzą sobie nowe treści,
  • które podstrony cieszą się największym zainteresowaniem,
  • a które ostatnio zyskują na popularności,
  • jak użytkownicy do Ciebie trafiają (Google, z social media, bezpośrednio),
  • które linki najczęściej odsyłają do strony i czy masz z nich ruch. 

Search Console Insights w Google Serch Console funkcje nowego raportu dane

Jeśli na Twoim koncie jest już dostępny raport Search Console Insights, system zaproponuje Ci prawdopodobnie zintegrowanie tego raportu z Google Analytics (jeśli z niego korzystasz). Wystarczy jedno kliknięcie, by to zrobić i gorąco Cię do tego zachęcam, bo wtedy zyska dostęp do pełniejszych danych.

Google Search Console — jak używać, czyli pytania i odpowiedzi

Na jakie  frazy kluczowe widoczna jest moja strona?

Żeby sprawdzić, na jakie frazy kluczowe widoczna jest Twoja strona:

  1. Zaloguj się do Google Search Console.
  2. Przejdź do zakładki „Skuteczność”
  3. Kliknij w ikonkę plusa, a następnie, wybierz „Nowa”->”Strona”.
  4. Pozostaw domyślne ustawienie „URL zawierające”
  5. Podaj adres URL strony.
  6. Kliknij „Zastosuj”.

Na jakiej najwyższej pozycji znajdowała się moja strona, na konkretne słowo kluczowe?

Żeby sprawdzić, na jakiej pozycji wyświetla się Twoja strona:

  1. Zaloguj się do Google Search Console (https://search.google.com/search-console/about)
  2.  Przejdź do zakładki „Skuteczność”
  3. Kliknij w ikonkę plusa-> „Nowa”-> „Zapytanie”.
  4. Wpisz interesujące Cię słowo kluczowe (określ, czy  ma być do dopasowanie ścisłe, czyli  „Dokładne zapytanie”, czy „Zawierające”.
  5. Wpisz zapytanie
  6. Kliknij „Zastosuj”

Jak sprawdzić, czy na mojej stronie nie doszło do kanibalizacji słów kluczowych?

  1. Powtórz wszystkie czynności z  poprzedniego pytania.
  2. Przejdź do sekcji „Strony”
  3. Jeśli obaczysz tam więcej niż jeden adres URL, najprawdopodobniej doszło do  wewnętrznej kanalizacji słów kluczowych.

Jak sprawdzić, czy nowa podstrona została już dodana do Google?

  1. Zaloguj się do Google Search Console (https://search.google.com/search-console/about)
  2. Przejdź do sekcji „Sprawdzanie adresów URL”.
  3. Wpisz lub skopiuj adres podstrony.
  4. Kliknij „Zastosuj”.

Co oznacza „Średnia pozycja” w Google Search Console?

Jest to najwyższa pozycja, na której znajdowała się Twoja witryna (lub jej konkretna podstrona), na dane słowo kluczowe (zapytanie) w Google.

Co to jest „Łączna liczba wyświetleń” w Google Search Console?

„Łączna liczba wyświetleń” pokazuje, ile razy użytkownik zobaczył link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Co to jest „Łączna liczba kliknięć” w Google Search Console?

Ten wskaźnik pokazuje, ile razy użytkownik kliknął w link do Twojej strony, z poziomu wyników wyszukiwania Google.

Co to jest CTR?

CTR to współczynnik wyświetleń do kliknięć. Przykładowo, jeśli link do Twojej strony zobaczyło 100 użytkowników, a 3 z nich kliknęło, CTR wynosi 3%.

Google Search Console poradnik — podsumowanie

 Na koniec jeszcze jedna rada. Od czasu do czasu sprawdzaj alerty, które ukrywa dzwoneczek (prawy górny róg). Znajdziesz tam miesięczne raporty skuteczności strony, czyli to ile wyświetleń i kliknięć udało Ci się pozyskać z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google. Mam nadzieję, że mój artykuł pomógł Ci w zrozumieniu, czym jest Google Search Console i jak wykorzystać  jego możliwości w praktyce.  Zanim sięgniesz po płatne narzędzia analityczne, wróć do źródła. GSC to darmowa platforma stworzona przez Google i jak pokazałam wyżej — możesz znaleźć tutaj wiele intersujących danych. które pomogą Ci w poprawieniu  widoczności strony, w wyszukiwarce. Jeśli masz pytania albo nie wszystko, co przeczytałeś, jest dla Ciebie jasne, pisz śmiało na: kontakt@twojbizneswsieci.pl   Możesz również zostawić komentarz pod tym artykułem. Na pewno odpiszę. 😉 

Interesujący artykuł? Udostępnij go.