Rabaty są narzędziem, które pozwala przyciągnąć klientów. Działają świetnie zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak i…
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? — 3 proste sposoby
Zastanawiałeś się kiedyś, jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? Jak znaleźć post sponsorowany na Facebooku? Na szczęście nie jest to żadna wiedza tajemna. Istnieją 3 proste sposoby, dzięki którym w kilka sekund podejrzysz reklamy dowolnego fanpage’a. Pamiętaj jednak, że kij zawsze ma dwa końce — inni też będą mogli zobaczyć Twoje kampanie FB Ads.
Na skróty:
Gdzie i jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? Są na to 3 proste sposoby:
- wejście w interakcję ze stroną internetową lub konkurencyjnym fanpage’em,
- znalezienie sekcji “Transparentność strony” na fanpage’u,
- skorzystanie z Ads Library, czyli z Biblioteki reklam na Facebooku.
Omówię teraz każdy z wyżej wymienionych sposobów.
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku — instrukcja krok po kroku
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku — sposób nr 1
Żeby zobaczyć reklamę konkurencji na Facebooku, wystarczy odwiedzić jej stronę internetową. Dzięki temu po kilkunastu minutach lub kilku dniach, zobaczysz na swojej tablicy reklamy konkurencyjnej marki. Sposób ten ma jedną zasadniczą wadę. Prawdopodobnie zobaczysz tylko jeden rodzaj reklamy. Remarketingową, czyli skierowaną wyłącznie do osób, które weszły w interakcję z tą firmą w internecie. Nie sprawdzisz kreacji reklamowych kierowanych do nowych osób (no chyba, że reklamodawca kieruje tę samą reklamę do wszystkich, co w większości przypadków jest błędem). Korzystając z tej metody możesz sprawdzić coś jeszcze. Do kogo Twoja konkurencja kieruje reklamę.
Wystarczy, że klikniesz w trzy kropki, w prawym górnym rogu reklamy, a następnie w “Dlaczego widzę tę reklamę”. Możesz tak zrobić z dowolną reklamą, którą widzisz na Facebooku.
Wprawdzie te informacje nie zawsze pokrywają się z faktycznym targetowaniem (kierowaniem reklamy do konkretnej grupy), ale uważam, że lepsze to niż nic.
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku — sposób nr 2
Jest też inny sposób, żeby podejrzeć reklamy konkurencji na FB. Jak sprawdzić, czy strona jest promowana?
1. Wejdź na fanpage strony, którą chcesz sprawdzić.
2. Po lewej stronie, znajdź sekcję “Transparentność strony” (pod sekcją “Informacje”).
3. Kliknij „Wyświetl wszystko” i zjedź na dół.
5. Informację, czy strona jest promowana na FB, znajdziesz w części „Reklamy z tej strony”.
Kiedy zajedziesz na sam dół, znajdziesz również przycisk “Biblioteka reklam”, w której zobaczysz obecne i poprzednie reklamy danej strony na Facebooku.
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku — sposób nr 3
Do Biblioteki reklam możesz przejść bezpośrednio, wpisując w Google, takie hasło jak ”Biblioteka reklam Facebook” lub „Facebook Biblioteka reklam”. Pierwszy wynik wyszukiwania będzie tym właściwym. Jak pewnie zauważysz jest to po prostu wyszukiwarka reklam Facebooka. W jaki sposób sprawdzić reklamę konkurencji na Facebooku, korzystając z Ads Library?
W sekcji “Kategoria reklam”, wybierz “Wszystkie”, a w puste okno, wklej adres fanpage’a albo wpisz jego nazwę do wyszukiwarki. Przykładowo, adres fanpage’a Onet.pl to: https://www.facebook.com/Onet. Jak znaleźć adres fanpage? Wystarczy, że wyszukasz go w wyszukiwarce Facebooka, a następnie w niego wejdziesz. Po skopiowaniu adresu fanpage’a, do Biblioteki reklam zobaczysz następujące informacje na temat reklam konkurencji:
- kreacje reklamowe (teksty i grafikę),
- rozpoczęcie wyświetlania reklamy,
- wydaną kwotę,
- szacunkową liczbę odbiorców i wyświetleń.
Uwaga! Przed wyszukiwaniem reklam wyłącz Adblocka. Zauważyłam też, że wyszukiwarka reklam Facebooka nie zawsze działa na urządzeniach mobilnych, lepiej więc skorzystaj z komputera.
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku i dlaczego warto?
Od razu odradzam Ci kopiowanie reklam konkurencji. Nie tędy droga. Chodzi raczej o przeanalizowanie kreacji, tego co jest w niej dobre, skuteczne, a czego brakuje i co możesz zrobić lepiej. Przykładowo, zadawanie pytań związanych z potrzebami klienta będzie OK, ale może grafika okaże się kiepska? Nie chodzi tutaj o powielanie tekstu czy grafiki, ale o to, by korzystać ze skutecznych mechanizmów i rozwiązań. Każdą taką reklamę możesz potraktować jako inspirację i punkt wyjścia do stworzenia własnej. No i wiadomo nie od dziś, że poczynania konkurencji warto śledzić, chociażby po to, żeby być o krok przed nią.
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku — podsumowanie
Mam nadzieję, że ten krótki poradnik pomoże Ci sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku. I stanie się początkiem drogi do tworzenia skuteczniejszych kampanii FB Ads niż Twoja konkurencja. Czego serdecznie Ci życzę. 🙂