Na ilu stronach internetowych czytałeś o tym, że firma jest profesjonalna, doświadczona i oferuje usługi…
Jak znaleźć dobrego copywritera? — 10 praktycznych wskazówek
Stworzyłeś stronę internetową? Szukasz kogoś, kto poprowadzi Twój firmowy blog? Potrzebujesz skutecznego tekstu sprzedażowego na landing page? Zacznij od znalezienia dobrego copywritera. W dzisiejszym artykule podpowiadam Ci, jak to zrobić.
Na skróty:
Copywriter — kto to taki?
Obecnie copywriterem jest nazywana osoba, która tworzy wszystkie rodzaje tekstów (do internetu i nie tylko). Dawniej copywriting utożsamiany był jednak nie tylko z pisaniem, ale przede wszystkim — z tworzeniem całej strategii kreatywnej, sposobu komunikacji itd. W agencjach reklamowych copywriterzy odpowiadali za tworzenie scenariuszy reklam, sloganów reklamowych oraz innych tekstów o charakterze sprzedażowym. Dziś termin ten bywa używany jako synonim takich profesji jak content specialist czy content writer. Jest to spowodowane rozwojem internetu i tzw. content marketingu, czyli marketingu treści. Content to jednak nie tylko tekst (np. artykuły blogowe czy posty do mediów społecznościowych), ale również materiały wideo, infografiki i podcasty.
SEO copywriting — co to takiego?
Warto również wspomnieć o tzw. SEO copywritingu. Jego celem jest tworzenie treści, które będą wspierać pozycjonowanie strony internetowej. SEO copywriter współpracuje ze specjalistą SEO, który przygotowuje dla niego odpowiednie zalecenia (frazy kluczowe, ich częstotliwość, a także informacje na temat długości tekstu). Często spotykam się z opinią, że SEO copywriting jest czymś gorszym niż klasyczny copywriting. Być może tak było kiedyś. Jeszcze kilka lat temu wysoką pozycję w wyszukiwarce zapewniało “naszpikowanie” tekstu odpowiednimi frazami kluczowymi, a wartość merytoryczna miała drugorzędne znaczenie. Tego typu teksty nazywane są preclami i na szczęście powoli odchodzą do lamusa. Dodanie słów kluczowych to dopiero początek pracy SEO copywritera. Tekst pod SEO powinien być tworzony głównie z myślą o użytkownikach. W praktyce oznacza to, że musi być merytoryczny i wyczerpujący, a osoba, która go pisze powinna znać zasady copywritingu sprzedażowego, np. język korzyści. Z mojego doświadczenia wynika, że SEO copywriting bywa trudniejszy od tworzenia treści bez uwzględnienia SEO. Zdarza się bowiem, że trzeba napisać kilkadziesiąt podstron ofertowych (np. osobno dla każdej miejscowości), dbając o to, by słowa kluczowe brzmiały naturalnie, a każdy tekst — sprzedawał.
Jak znaleźć dobrego copywritera?
Pora przejść do sedna. Poniżej przedstawiam 10 praktycznych wskazówek, dzięki którym znajdziesz skutecznego copywritera, bez przeglądania setek zgłoszeń i marnowania czasu na nierzetelnych zleceniobiorców.
Przygotuj szczegółowe ogłoszenie
Często widzę na grupach ogłoszenia w stylu: ”Szukam copywritera”. To najgorszy z możliwych komunikatów. Dlaczego? W ten sposób otrzymasz mnóstwo zgłoszeń, a większość z nich nie spełni Twoich oczekiwań. Jeśli nie chcesz tracić czasu, “przekopując się” przez setki zapytań i odpowiadając każdemu na te same pytania, w ogłoszeniu podaj informacje, takie jak:
- rodzaj tekstu (np. ofertowy na stronę internetową, wpis blogowy),
- branża (część copywriterów ma swoje specjalizacje i nie podejmuje się wszystkich zleceń),
- czy to jest zlecenie jednorazowe, czy cykliczne,
- termin (większość dobrych copywriterów nie jest dostępna “od zaraz”),
- widełki cenowe (dzięki temu zgłoszą się wyłącznie osoby, które akceptują Twoją stawkę),
- czy doświadczenie w danej branży jest wymagane,
- sposób rozliczenia (faktura, faktura przez Useme, umowa o dzieło).
- forma kontaktu (e-mail, Messenger),
- kontakt tylko z wybranymi kandydatami (wówczas nikt nie będzie miał pretensji, jeśli nie odpiszesz).
Im bardziej szczegółowe ogłoszenie, tym lepiej. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i znajdziesz właściwą osobę.
Poszukaj wśród znajomych
Zanim dodasz ogłoszenie na popularnych grupach, najpierw opublikuj post na swojej facebookowej tablicy. Być może wśród Twoich znajomych jest ktoś, kto może polecić sprawdzonego copywritera? A może nawet nie wiesz, że wśród swoich kontaktów masz kogoś takiego? Osoba z polecenia to gwarancja, że na pewno znajdziesz terminowego i uczciwego copywritera. Nie musisz ograniczać się tylko do Facebooka. Jeśli masz konto na LinkedInie, poproś swoją sieć kontaktów o rekomendacje.
Postaw na doświadczenie i specjalizację
Możesz oczywiście współpracować z copywriterem bez doświadczenia w Twojej branży. Czasem wystarczy przecież solidny research lub materiały od Ciebie. Lepszym rozwiązaniem jest jednak współpraca z copywriterem, który pisze na konkretny temat i może pochwalić się portfolio z danej dziedziny, np. IT, fotowoltaika, e-commerce. Szukaj więc copywritera, który ma doświadczenia w Twojej branży. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy tekst jest skierowany do specjalistów i nie możesz pozwolić sobie na żadne błędy ani nieścisłości.
Unikaj portali, które oferują tani content
Celowo używam tu przymiotnika “tani”, a nie np. „niedrogi”. Słowo “tani” ma bowiem negatywny wydźwięk. Kojarzy się z tandetą i niską jakością. Taki właśnie tekst otrzymasz, jeśli zapłacisz za niego kilka lub kilkanaście złotych. Jeśli bowiem serwis pobiera jeszcze od tej sumy prowizję, pomyśl jaką kwotę otrzymuje copywriter? Ile czasu może poświęcić na przygotowanie tekstu, żeby mu się to w ogóle opłacało? Pamiętaj również, że na takich portalach może rejestrować się każdy, a ze względu bardzo niskie stawki, na pewno nie robią tego doświadczeni copywriterzy. Jeśli korzystasz z portali dla freelancerów, wybieraj raczej te, w których copywriter może sam wycenić swoją pracę.
Zapłać za tekst próbny
Jeśli nie możesz wybrać copywritera na podstawie portfolio, zleć płatny tekst próbny (nawet fragment). Dlaczego? Dobrzy copywriterzy zazwyczaj nie mają czasu na pisanie darmowych testów próbnych. Mam tu na myśli pojedyncze zlecenie, a nie np. zadanie rekrutacje na to stanowisko w firmie. Z drugie strony, czy prosisz malarza pokojowego o pomalowanie jednej ściany za darmo, na próbę? No właśnie.
Płatny tekst próby może być niezłym wabikiem. Dlatego wprowadź dodatkowy warunek, np. doświadczenie albo wybierz kandydatów do tekstu próbnego na podstawie portfolio. Dzięki temu nie będziesz musiał płacić za słabe teksty kilkudziesięciu osobom.
Wybierz copywritera z wiedzą marketingową
Copywriting to umiejętność sprzedawania słowami. Dlatego jeśli szukasz kogoś, kto ma napisać teksty na landing page, stronę internetową lub sekwencję e-maili sprzedażowych, znajdź copywritera, który działa w marketingu. Rozumie, czym jest lejek sprzedażowy, język korzyści, brand persona, UX czy webwriting. Jeśli z kolei poszukujesz SEO copywritera, pamiętaj, że nawet najlepszy nie zastąpi specjalisty od SEO. Pozycjonowanie wymaga bowiem optymalizacji całej witryny, a także działań poza stroną (np. pozyskiwania wartościowych linków zwrotnych). W takim przypadku konieczna jest współpraca SEO-wca i copywritera. Nie oczekuj, że ten drugi sam wypozycjonuje Twoją stronę, bo tym zajmuje się agencja lub specjalista od SEO.
Unikaj podejrzanie tanich ofert (i nie proponuj głodowych stawek)
Pamiętaj, że strona internetowa to miejsce, w którym Twoi klienci podejmują decyzję o zakupie lub kontakcie z Twoją firmą. Jeśli inwestujesz w reklamę lub/i pozycjonowanie, słaby tekst sprawi, że cały ten budżet wyrzucisz w błoto. Tani tekst to zatem tylko pozorna oszczędność. Jak pokazują ogłoszenia na grupach w mediach społecznościowych, niskie stawki przyciągają kiepskich copywriterów. Przez to możesz stracić podwójnie, bo będziesz musiał szukać kolejnego wykonawcy i płacić za następny tekst. Zdarza się, że tacy zleceniobiorcy w ogóle nie dostarczają tekstu, ponieważ stwierdzają, że im się to jednak nie opłaca albo nie potrafią zrealizować zlecenia. Oczywiście nawet kiepska stawka nie daje prawa do nieuczciwości, ale rzetelni i uczciwi copywriterzy szanują zarówno swój czas, jak i swoich klientów. Jeśli więc oferujesz głodowe stawki, ryzykujesz, że otrzymasz kiepski tekst albo że nie otrzymasz go wcale.
Stwórz brief
Brief to dokument, w którym określasz wymagania odnośnie do tekstu: jego, cel, ton, odbiorcę. Może masz już gotowy projekt strony internetowej i copywriter powinien to uwzględnić? Być może są rzeczy, o których chcesz (lub nie chcesz) wspominać w tekście? A może współpracujesz z agencją SEO i wymagane są frazy kluczowe? O tym wszystkim warto poinformować, zanim copywriter przystąpi do pracy. Choć mam przygotowany brief z pytaniami, w formie dokumentu, często wystarczą mi informacje podane w wiadomości e-mailowej. Pamiętaj jednak, by je podać. Dzięki temu, unikniesz poprawek i zaoszczędzisz czas.
Sprawdź folder “Inne” na Messengerze
Jeśli preferujesz kontakt przez Facebooka, koniecznie sprawdź foldery: “Spam” oraz “Inne” na Messengerze. Często widzę powtarzające się ogłoszenia, choć zleceniodawca nie odczytał nawet wiadomości na Messengerze. Nic dziwnego, sama jeszcze kilka lat temu nie wiedziałam o istnieniu tych folderów i przez to straciłam kilka zleceń. Wpadają do nich wiadomości o osób, które nie są naszymi znajomymi Jak otworzyć folder “Spam” lub “Inne” na Messengerze? Gdzie się one znajdują?
- Otwórz Messenger.
- Kliknij w swoje zdjęcie profilowe (obok napisu “Czaty”.
3. Kliknij w folder “Inne”.
Jeśli nigdy tam nie zaglądałeś, zaskoczy Cię, ile wiadomości znajduje się w tym folderze. Dlatego polecam Ci gorąco podanie w ogłoszeniu adresu e-mailowego. Wówczas będziesz miał pewność, że każda wiadomość do Ciebie dotrze (chociaż w skrzynce e-mailowej również warto sprawdzić folder „Spam”).
Podpisz umowę
Unikaj copywriterów, którzy nie chcą podpisać umowy albo takich, których nie możesz w żaden sposób zweryfikować. Nawet najprostsza umowa to dowód, że obie strony znają zasady współpracy i się na nie zgadzają. W takim dokumencie powinien się znaleźć:
- termin oddania zlecenia,
- termin, do którego zaakceptujesz tekst lub prześlesz uwagi,
- liczbę i rodzaj poprawek, do których zobowiązuje się copywriter.
Dzięki umowie unikniesz nieporozumień, a w razie problemów (jeśli np. copywriter przestanie się odzywać po otrzymaniu zaliczki), łatwo udowodnisz swoją rację w sądzie. Nie stosuj dużej kary umownej. A jeśli już musisz, niech będzie adekwatna do wartości zlecenia. Zdarza się bowiem, że zlecenie jest warte kilkadziesiąt złotych, a kara umowna to np. 500 000 tys. złotych. Jeśli nie masz wzoru umowy, nie martw się. Większość copywriterów nimi dysponuje.
Jak znaleźć dobrego copywritera — podsumowanie
Na pomysł, żeby napisać ten artykuł, wpadłam, analizując ogłoszenia na grupach w mediach społecznościowych. Stwierdziłam, że zbliżający się Światowy Dzień Copywritera (30 września), jest dobrą okazją, by wreszcie zabrać się do pracy. Mam nadzieję, że mój tekst przyda się zarówno zleceniodawcom, jak i copywriterom, usprawniając komunikację między obiema stronami. Ku obopólnym korzyściom. 🙂