Jak reklamować się na Facebooki za darmo poradnik

Jak reklamować się na Facebooku za darmo? — 5 sprawdzonych sposobów

Facebooku udostępnił użytkownikom system reklamowy, który umożliwia płatną promocję na tym portalu. Wiele osób zastanawia się jednak, jak reklamować się na Facebooku za darmo i czy takie działanie w ogóle przynosi efekty. Mam dobrą wiadomość — darmowa reklama na Facebooku jest możliwa i działa. Nie wierzysz? Przeczytaj ten artykuł i sprawdź.

Darmowa reklama na Facebooku — dlaczego warto?

 Ten sposób promocji sprawdza się, gdy masz niewielki budżet na działania marketingowe, a chcesz wygenerować wartościowy ruch w firmowej witrynie. Darmowa reklama na Facebooku zaowocuje wizytami na firmowej stronie, za które nie zapłacisz ani złotówki oraz rozpoznawalnością Twojej firmy lub Ciebie (jeśli działasz jako freelancer i zależy Ci na zbudowaniu tzw. marki osobistej), która przełoży się na polecenia i zapytania od potencjalnych klientów. Muszę jednak uczciwie przyznać, że darmowa reklama na Facebooku, nigdy nie zastąpi płatnej, zaawansowanej promocji. Może jednak nieco obniżyć koszty płatnej reklamy. W jaki sposób? Jeśli, dzięki darmowej reklamie na Facebooku, uda Ci się systematycznie generować spory ruch, możesz uruchomić płatną kampanię remarketingową FB Ads. To rodzaj reklamy skierowanej do osób, które wcześniej w jakiś sposób zetknęły się już z Twoją marką, np. odwiedziły Twoją stronę internetową lub były aktywne na fanpage’u. Remarketing jest zazwyczaj tańszy od reklam kierowanych do nowych użytkowników. Oznacza to, że darmowa reklama na Facebooku pomoże Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy i obniżyć koszt pozyskania klienta.

Jak reklamować się na Facebooku za darmo?

Czy darmowa reklama na Facebooku faktycznie jest całkowicie bezpłatna? W tym przypadku płacisz nie pieniędzmi, lecz inną walutą. Jest nią czas — Twój lub Twoich pracowników. Pamiętaj,  nie ma skutecznej darmowej promocji, bez systematyczności. 

Aktywność na grupach

Pierwsza zasada brzmi: Bądź tam, gdzie Twoi klienci. Działasz w ecommerc? Dołącz do grupy “Zjednoczeni Sprzedawcy”. Prowadzisz biuro rachunkowe? Zostań członkiem grupy zrzeszających przedsiębiorców (na Facebooku jest ich mnóstwo!). To oczywiście tylko kilka przykładów. Jak znaleźć takie grupy? Wpisz w okno wyszukiwarki jakieś słowo, kliknij “Enter”, a następnie zawęź otrzymane wyniki, wybierając “Grupy” z listy po lewej stronie.

Jak reklamować się na Facebooku za darmo przykład aktywności na grupach

Kiedy już dołączysz do tych grup, unikaj nachalnej promocji, tzn. publikowania postów ofertowych. Zresztą w wielu grupach jest to zabronione i może skończyć się banem. Co więc możesz zrobić? Dużo lepszym sposobem jest darmowa reklama na Facebooku, która bezpośrednio nie sprzedaje. O co chodzi? Jak promować fanpage za darmo? Niech Twoja aktywność w grupach ograniczy się do pomocy innym użytkownikom. Jeśli ktoś szuka odpowiedzi na jakieś pytanie, dodaj komentarz z poradą. Jeszcze lepiej, gdy możesz w komentarzu podrzucić link do Twojego artykułu na firmowym blogu. Jeśli zastanawiasz się, jak wypromować stronę na FB za darmo, możesz być pewny, że podstronę odwiedzi wówczas nie tylko pytający, ale także kilkanaście innych osób. Kiedy warto zareklamować się bezpośrednio? Kiedy ktoś poszukuje produktów lub usług, które oferujesz. Oprócz linka dodaj kilka słów od siebie. Napisz, co Cię wyróżnia i co dzięki temu zyska klient. Za sprawą aktywności w grupach staniesz się rozpoznawalny wśród swoich klientów. Będziesz pierwszą osobą, która przyjdzie im do głowy, jeśli będą szukać produktów lub usług takich jak Twoje.

 Darmowa reklama na grupach, na Facebooku

Śledź trendy. Jeśli wiesz, że jakiś temat jest na czasie, udostępnij na grupie artykuł z popularnego serwisu, np. Onet.pl z własną reklamą. Brzmi nieprawdopodobnie? Darmowa reklama na grupach na Facebooku jest możliwa. Chodzi dokładnie o baner reklamowy w dowolnej witrynie internetowej, dzięki Sniply.io. Jak to działa? Wystarczy, że wejdziesz na stronę: https://sniply.io Po założeniu bezpłatnego konta, możesz zacząć działać. Oto krótka instrukcja:

  1. Załóż darmowe konto — zamiast imienia i nazwiska od razu wpisz nazwę firmy.
  2. Podaj kod, który otrzymasz e-mailem, żeby aktywować konto.
  3. Po wejściu na konto, kliknij “Create Sniply” i wpisz adres strony, którą udostępnisz, np. adres artykułu, który zainteresuje Twoich potencjalnych klientów.darmowa reklama na Facebooku dzięki  Sniply
  4. Uzupełnij treść reklamy i wezwanie do działania.Jak reklamować się na Facebooku za darmo dzięki Sniply
  5. Przejdź dalej. Skopiuj link.
  6. Zmień go w skracaczu linków, np. na: https://bitly.com

Efekt możesz zobaczysz tutaj: https://bit.ly/3yc9lcm

Taki link, z przekierowaniem na dowolną stronę internetową, do artykułu z Twoim banerem możesz udostępnić na grupie. Choć darmowa wersja Sniply ma sporo ograniczeń (do niedawno za darmo można było dodać logo i spersonalizować baner, obecnie musisz wykupić pakiet ), jeśli udostępnisz artykuł, który zainteresuje odbiorców i stworzysz chwytliwy tekst reklamy, część użytkowników kliknie i przejdzie na Twoją stronę. Dlaczego to działa? Dzielenie się wiedzą, przekazywanie najświeższych informacji, nie wzbudza podejrzeń, nie stanowi bowiem nachalnej reklamy. 

Social selling

Kogo masz w gronie znajomych na FB? Jeśli są to tylko przyjaciele i rodzina, czas najwyższy rozszerzyć to grono. Chociaż z Social sellingiem kojarzy się głównie LinkedIn, na Facebooku również warto budować sieć kontaktów. Zapraszaj więc do grona znajomych swoich obecnych, potencjalnych i niedoszłych klientów, a także osoby, którym kiedyś pomogłeś; z którymi łączą Cię relacje biznesowe. Często zdarza się bowiem, że użytkownicy FB szukają specjalistów najpierw wśród swoich kontaktów na Facebooku. Relacja w tym serwisie to również Twoja szansa na utrzymanie kontaktu z osobami, na których Ci zależy. Nawet jeśli taki użytkownik nie jest jeszcze Twoim klientem, może się do Ciebie przekonać, jeśli zaprezentujesz się jako ekspert i przedsiębiorca, któremu warto zaufać.

Polecenia

Jeśli istnieje grupa stałych klientów, którzy są szczególnie zadowoleni z Twoich usług, poproś ich o polecenie, jeśli zauważą, że ktoś szuka usług lub produktów, które możesz zaproponować. Opinie klientów, rekomendacje to najlepsza darmowa reklama na FB. Jeśli dopiero zaczynasz biznes, możesz poprosić o polecenia (np. w odpowiedzi na zapytania, na grupie) swoich bliskich znajomych. To dużo lepsza opcja niż tzw. szeptanka, czyli buzz marketing (płacenie za opinie i polecenia).

darmowa reklam na FB polecenia

Viral — wyprzedzanie trendów 

Viral to treść, która jest masowo udostępniana przez użytkowników. Stworzenie wirusowego contentu nie jest łatwe. Jak promować post na Facebooku za darmo? Najlepszym sposobem, by stworzyć viral, jest odpowiedź na aktualne potrzeby użytkowników. Jeśli napiszesz o czymś jako pierwszy, a artykuł lub post będzie wyczerpujący, masz szansę także na wysoką pozycję w Google. Takim przykładem jest choćby content covidowy, związany ze świadczeniem postojowym dla przedsiębiorców albo bezwrotną pożyczką 5000 zł. Posty, które odpowiadają na bieżące potrzeby są chętnie udostępniane. Dosłownie rozchodzą się jak świeże bułeczki. A każde udostępnienie to bezpłatne zasięgi i darmowa reklama na FB dla Twojej firmy. Co jeszcze warto zrobić? W takim przypadku możesz dodać do posta z linkiem także hashtagi. Chociaż hashtaki kojarzą się głównie z Instagramemi oraz LinkedInem (a na FB podobno nie działają), używając ich zauważyłam dodatkową aktywność dotyczącą postów, związaną nie tylko z udostępnieniami. 

Jak reklamować się na Facebooku za darmo — podsumowanie

Chociaż darmowa reklama na FB nie zastąpi płatnej promocji, może być dodatkowym źródłem wartościowego ruchu i klientów. Jak reklamować się na Facebooku za darmo? Bądź widoczny. Pomagaj, dziel się wiedzą, pokazuj, czym się zajmujesz, a z czasem klienci sami zaczną do Ciebie przychodzić i polecać Cię innym. Sama mam kilku klientów, którzy kojarzą mnie z mojej aktywności w grupach na FB albo którzy zdecydowali się na współpracę po przeczytaniu mojego tekstu, który gdzieś, kiedyś udostępniłam. Na koniec mam do Ciebie prośbę. Jeśli ten artykuł pomógł Ci albo znasz kogoś, komu może się przydać, udostępnij go,  proszę. 🙂 Z góry bardzo Ci dziękuję.

Zobacz również: Czy warto promować stronę na Facebooku i jak robić to skutecznie?

Zapisz się do newslettera, a co miesiąc otrzymasz sporą dawkę wiedzy marketingowej, dzięki której rozwiniesz swój biznes.

    Interesujący artykuł? Udostępnij go.