Meta description — jak stworzyć opis, zachęcający do kliknięcia?

Udało się. Twoja strona znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Co może zdecydować o tym, czy użytkownik wybierze Twoją witrynę, a nie konkurencji? Meta description. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak powinien wyglądać skuteczny mata opis,  dlaczego jest on taki ważny i jaka jest aktualna długość meta opisu.

Co to jest meta description?

Meta description, czyli po polsku, meta opis, to informacja o Twojej witrynie (i jej podstronach) w wynikach wyszukiwania. Ten meta tag można porównać do streszczenia lub trailera, który zapowiada, czego użytkownik może się spodziewać po wejściu na Twoją stronę. Reasumując, jest opis strony, który znajduje się zaraz pod jej tytułem (meta title)  w indeksie Google.

Meta descriptions dawniej i dziś

Kiedyś obecność fraz kluczowych (na które była pozycjonowana strona) w meta opisach, wpływały pozytywnie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Był to dość prosty sposób na wypozycjonowanie strony i niestety zaczęto go nadużywać. Co to oznacza w praktyce? W meta opisy sztucznie “upychano” wiele słów kluczowych. Efekt? Taki meta opis brzmiał nienaturalnie, bo dodawano go z myślą o robotach indeksujących a nie użytkownikach. Przestał więc pełnić funkcję informacyjną, a w skrajnych przypadkach stawał się niezgodny z zasadami języka polskiego i pozbawiony sensu. Dlatego Google podjął decyzję, że meta description  i frazy w nim zawarte, nie  będą wpływać na pozycję strony w wyszukiwarce. Czy to oznacza, że nie warto  zadbać o meta opis? Wręcz przeciwnie. W dalszej części artykułu, wyjaśniam, dlaczego.

Opis meta — dlaczego warto go stworzyć?

Bez względu na to, czy go ustawisz, czy nie — meta description html i tak się pojawi. Jeśli go nie uzupełnisz,  algorytm będzie miał wolną rękę i, jako meta opis, ustawi dowolny (czytaj: przypadkowy) fragment tekstu z Twojej strony. Pomyśl, czy autor książki pozwala na umieszczenie wyrwanego z kontekstu  fragmentu jako jej opisu? Czy reżyser lub producent firmowy podchodzi obojętnie do fragmentów filmu w trailerze? Przecież to one decydują, czy  widz lub czytelnik zainteresuje się dziełem. Podobnie jest w przypadku Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Meta description może zaważyć na tym, czy użytkownik kliknie i wejdzie akurat do Ciebie.

Meta tag description — specyfikacja i dobre praktyki

Jak stworzyć skuteczny meta opis? Oto kilka praktycznych wskazówek, które Ci w tym pomogą.

Zadbaj o odpowiednią długość

Długość opisu meta zmieniała się nieznacznie na przestrzeni lat. Teoretycznie, możesz stworzyć tak długie meta description, jak chcesz.  Sęk w tym, że fragment, który wykracza poza dozwoloną długość, zostanie po prostu ucięty. Przez to komunikat nie będzie pełny i może zniechęcić użytkownika do kliknięcia. W takim razie, jaką długość powinno mieć meta opis aktualnie, tzn. w 2021 roku? Meta  description ile znaków jest aktualnie dopuszczane przez Google?  Obecnie optymalna długość meta opisu to ok. 155-160 znaków.

Dodaj słowa kluczowe w meta opisie

Chociaż frazy kluczowe w meta description nie wpływają na pozycję strony internetowej, warto je tam umieścić. Dlaczego? Jeśli słowo kluczowe będzie częścią zapytania użytkownika, w Twoim meta opisie zostanie ono pogrubione. Dla użytkownika to sygnał, że ten wynik wyszukiwania jest trafny, tzn. internauta może znaleźć tam odpowiedź na swoje pytanie.

Opisz, co znajduje się na stronie

Meta description, jak sama nazwa wskazuje, ma sygnalizować, co znajduje się na stronie. Zadbaj, by ten opis miał charakter marketingowy. Choć miejsca jest mało, zawrzyj w nim korzyść, powód, dla którego użytkownik ma kliknąć i odwiedzić właśnie Twoją stronę.

Dodaj wezwanie do działania

Call to action, czyli wezwanie do działania to informacja, co klient ma zrobić. Teoretycznie to proste.  Chodzi przecież o kliknięcie i przejście na stronę. Ale można to zrobić inaczej, dodając korzyść, o której wspominaliśmy wyżej. Przykładowo: Kliknij i sprawdź szczegóły. Wejdź i skorzystaj z promocji. Kliknij i dowiedz się, jak zrobić rzecz X czy Y. 

Dodaj emotki do meta opisu

Sądzisz, że emotikonki będą wyglądać infantylnie? Nikt nie mówi o tym, że masz dodawać wesołe buźki.  Możesz wykorzystać strzałki oraz inne znaki graficzne, dzięki którym meta opis Twojej strony zwróci uwagę i wyróżni się na tle pozostałych wyników wyszukiwania.  Spokojnie, dodanie tych elementów nie wpłynie znacząco na długość meta description,  ale za to go uatrakcyjni.

Meta opis strony WordPress

Zastanawiasz się, jak dodać meta description  na WordPressie? Dzięki wtyczce Yoast SEO zrobisz to z poziomu panelu administracyjnego i to bez kodowania.  Dodatkowym ułatwieniem jest to, że już w trakcie dodawania meta opisu, zobaczysz, czy ma on odpowiednią długość. Jeśli pasek jest zielony, liczba znaków się zgadza, gdy pasek jest czerwony tekst najprawdopodobniej zostanie ucięty. Dzięki temu długość meta opisu  zawsze będzie odpowiednie, a Ty nie będziesz musiał liczyć znaków.

meta opis WordPress
Meta opis strony WordPress — instrukcja, jak dodać przy pomocy wtyczki Yoast SEO.

 Meta opis — przykłady

Dobrym przykładem meta opisu jest ten,  agencji SEO Lepszy Marketing.  Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Meta description opisuje tematykę strony, zawiera wezwanie do działania, a dzięki emotikonką  jest zauważalny. Jeśli miałabym się do czego doczepić, to jedynie do długości meta opisu, który jest ucięty.

meta opis przykłady
Dobry przykład meta opisu strony.

W poniższym przykładzie meta opis nie został uzupełniony. Efekt?  Zamiast meta description zaciągnięto ze strony, tzn. algorytm wybrał fragment artykułu jako opis dla wyszukiwarki, tak aby długość meta opisu się zgadzała.

meta opis przykłady negatywne

Meta description — podsumowanie

Opis meta to pierwsza rzecz, którą widzi użytkownik na stronie wyników wyszukiwania. To na jego podstawie, w dużym stopniu, decyduje, które strony odwiedzi. Nawet jeśli Twoja strona nie jest w TOP3, dzięki skutecznemu meta description możesz zachęcić użytkowników do kliknięcia.  A każde kliknięcie oznacza ruch na Twojej stronie i większą szansę na zakup czy kontakt.

 

Interesujący artykuł? Udostępnij go.