Na ilu stronach internetowych czytałeś o tym, że firma jest profesjonalna, doświadczona i oferuje usługi…
Opinie klientów na stronie internetowej — dlaczego są takie ważne i jak je otrzymać?
Jeszcze przed stworzeniem firmowej strony zastanawiasz się, jakie zakładki powinny się na niej znaleźć. Do najważniejszych należy zakładka “opinie klientów”, która może przybierać różne formy, np. “ zaufali nam”, “mówią o nas” itp. Dlaczego opinie klientów na stronie internetowej są takie istotne? Po prostu, gdy to inni, a nie Ty mówią dobrze o firmie, produktach lub usługach, Twoja wiarygodność wzrasta.
Na skróty:
Opinie o produkcie — wzór
Opinia powinna być oczywiście szczera, ale nie oszukujmy się — czasem nawet bardzo zadowoleni klienci nie wiedzą co napisać, więc możesz po krótkiej rozmowie na temat ich odczuć, sam stworzyć taką opinię i dać do wglądu klientowi przed publikacją (np. mailowo).
Mimo że każda każdy biznes jest inny, możemy mówić o pewnym schemacie skutecznej opinii na stronę internetową. Oto instrukcja, jak napisać opinię o produkcie:
1. Sytuacja przed skorzystaniem z usługi lub produktu.
Klient opowiada o swoim problemie i poszukiwaniu rozwiązania.
2. Sytuacja przed zakupem.
To miejsce na wątpliwości i obiekcje, które klient miał przed zakupem, np. ze względu na wcześniejsze negatywne doświadczenia z innymi firmami. Często są one identyczne, do tych, jakie mają osoby, które czytają opinię.
3. Sytuacja po zastosowaniu produktu lub skorzystaniu z usługi.
W tym miejscu czas na happy and — Twój produkt rozwiązuje problem klienta. Dodatkowo, wiarygodność opinii rośnie, jeśli opatrzona jest zdjęciem lub informacjami, które pozwalają zweryfikować jej autentyczność.
Pozytywne opinie o firmie — przykłady
Jak napisać opinie o firmie lub usłudze? Czas na konkrety. Tak mogłaby wyglądać przykładowe rekomendacje na stronie internetowej:
„Wcześniej próbowałam odchudzać się na własną rękę. Szukałam przepisów w internecie, korzystałam z popularnych diet. Niestety, waga nie spadała i zaczynało brakować mi motywacji. Dopiero po konsultacji z panią dietyczką i dzięki przygotowanej przez nią diecie, zaczęłam stopniowo tracić na wadze. W ciągu dwóch miesięcy straciłam 8 kg i wiem, że to nie koniec.:) Polecam gorąco, bo naprawdę warto. Chudnę bezpiecznie i nareszcie nie jestem głodna na diecie, a tego bałam się najbardziej”.
„Wcześniej korzystaliśmy z usług tańszej firmy, ale efekty były poniżej naszych oczekiwań”. Zdecydowaliśmy się na zmianę. Usługi [Nazwa Twojej firmy] są droższe, ale zdecydowanie warte swojej ceny. A zainwestowane pieniądze już dawno się zwróciły”.
Jak napisać opinię o stronie? Przykład rekomendacji.
W referencjach od klientów najważniejsze są konkrety, tzn. efekty. Unikaj bliźniaczo podobnych opinii, które można znaleźć na niemal każdej stronie internetowej. Brzmią one mniej więcej tak: „Profesjonalna firma, polecam”. Taka rekomendacja jest nieprzydatna dla Twoich potencjalnych klientów, bo niewiele mówi o Tobie i Twojej firmie. Rekomendacje na stronie internetowej powinny być opowieścią Twojego klienta. Historią „od zera do bohatera”, w której kluczową rolę odgrywa Twój produkt lub usługa. Ponadto, jeśli Twoja oferta nie należy do najtańszych, świetnie działają opinie klientów, które udowadniają, że jesteś wart swojej ceny. A tańsza opcja to błąd, którego przyszły klient może uniknąć.
Zobacz również: 6 narzędzi, dzięki którym Twoja witryna zacznie sprzedawać
Fałszywe opinie na stronie internetową — nie tędy droga
Absolutnie nie płać za tzw. fake’owe opinie, bo może skończyć się to tak:
Jak poprosić klienta o opinię na stronę?
Prawda jest taka, że niezadowolony klient zawsze podzieli się swoją opinią. Za to usatysfakcjonowany konsument bardzo rzadko znajduje czas, aby wyrazić swoje uznanie lub po prostu, napisać kilka miłych słów. Najlepszym sposobem jest nagrodzenie aktywnego klienta, np. rabatem na kolejne zakupy. Pamiętaj jednak, aby ograniczyć czasowo, tai rabat, dzięki temu klient nie będzie odkładał na później podzielenia się swoją opinią. Informację o tym możesz dodać jako ulotkę dołączoną do produktu lub wysłać prośbę drogą mailową. Spraw, aby Twój klient poczuł, że jego opinia jest dla Ciebie ważna. Pytaj zatem swoich klientów o zdanie za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. kiedy zastanawiasz się nad projektem nowego opakowania, pozwól, aby zdecydowała Twoja facebookowa społeczność.
Zobacz również:Jak napisać ofertę na stronę firmową (i nie tylko)- 7 zasad skutecznego tekstu sprzedażowego
A co jeśli dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze żadnych referencji na stronie internetowej?
Przypomnij sobie, czy kiedyś pomogłeś znajomemu. Może podarował mu swój produkt, a on faktycznie używa go do dziś? Poproś go o opinię! Jeśli jesteś dietetykiem, trenerem, stwórz plan żywieniowy za darmo, dla pierwszych 3 osób, które napiszą do Ciebie na Facebooku, w zamian prosząc o opinię i zdjęcie przed i po kuracji.
Dobrym sposobem na zdobycie opinii, jest również nawiązanie współpracy z fundacjami. Z jednej strony możesz pomóc, z drugiej — rekomendacje od organizacji tego typu budzą zaufanie.
Pozytywne opinie klientów — gdzie je umieścić?
Właściciele firmowych fanpage’y zbierają opinie klientów na Facebooku, w zakładce „Recenzje”. Pamiętaj jednak, że nie każdy użytkownik trafia na Twoją firmową witrynę z Facebooka. Dlatego pamiętaj o tym, aby opinie klientów znalazły się również na stronie internetowej. Mogą być to te same recenzje, przedstawione w innej formie. Nie zawsze musisz też tworzyć osobną zakładkę z opiniami. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie opinii na stronie głównej, tak, aby od razu rzucały się w oczy albo na podstronie konkretnego produktu.
Opinie klientów na stronie — jak je wykorzystać?
Opinie na stronie internetowej to społeczny dowód słuszności. Świetnie gdy znajdują się na stronie internetowej, ale możesz wykorzystać je jeszcze inaczej. Przykładowo, w reklamie remarketingowej na Facebooku. To reklama skierowana do osób, które były na stronie, ale jeszcze nie skorzystały z Twojej oferty. Jeśli się wahają, opinie klientów mogą pomóc im w podjęciu właściwej decyzji. 🙂