jak zrealizować cele i postanowienia noworoczne 2020 blog

Jak wyznaczyć cele i zrealizować postanowienia noworoczne w biznesie (i nie tylko)

Pierwsze dni nowego roku to czas postanowień i wyznaczania celów — nie tylko w biznesie. Niestety, bardzo często mamy słomiany zapał. W takim razie,  jak wyznaczać, a co najważniejsze – zrealizować postanowienia noworoczne 2020? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.

Wyznaczanie celów— zasada 3 pytań

Zanim zabierzesz się za wyznaczanie celów i postanowień noworocznych, odpowiedź sobie na 3 kluczowe pytania:

  1. Gdzie jestem teraz – w odpowiedzi na to pytanie pomoże Ci analiza SWOT.
  2. Gdzie chcę być za rok.
  3. Co muszę zrobić, aby tam dotrzeć.

Gwarancją realizacji celów i postanowień noworocznych jest planowanie. Tylko i aż tyle.

Jak powiedział Brian Solis:

Brak planu jest planowanie porażki.

Warto wziąć do serca te słowa, właśnie w kontekście postanowień noworocznych 2020.

Postanowienia noworoczne a metoda SMART

Metoda SMART powoli Ci wyznaczać cele, które są osiągalne! A to oznacza, że tym razem uda Ci się zrealizować postanowienia noworoczne. Metodę tę możesz wykorzystać zarówno do wyznaczania celów biznesowych, zawodowych jak i życiowych.

Na czym polega metoda SMART

Metoda SMART to tak naprawdę zbiór cech, jakie powinno posiadać postanowienie noworoczne. Cel powinien być:

Szczegółowy

„Chcę mieć więcej klientów”.“Chcę więcej zarabiać”.“Chcę mieć duży dom”. To przykłady celów, których nie zrealizujesz. Skąd to wiem? Bo nie są sprecyzowane. Pozostają zatem wciąż w sferze bliżej nieokreślonej przyszłości. Skuteczny cel,  to cel szczegółowy. Określ dokładnie, o ile procent ma wzrosnąć liczba klientów. O ile procent ma zwiększyć się sprzedaż. Ile pokoi ma mieć Twój wymarzony dom. Jaką ma mieć powierzchnię? Pamiętaj, im więcej szczegółów podasz, tym lepiej. Dzięki temu cel staje się bliższy. Z marzenia zmienia się w misję i wyzwanie.

Mierzalny

Tę cechę nazywam metodą “małych kroczków”. Wyznaczaj sobie cele w ten sposób, by móc na bieżąco monitorować postępy. Jeśli chcesz w ciągu roku zwęszyć sprzedaż, np. o 70%, oblicz, ile klientów musisz pozyskać miesięcznie, aby osiągnąć końcowy cel.

Ambitny

Być może to oczywiste, ale warto stopniowo podwyższać sobie poprzeczkę. Dzięki ambitnym celom nie spoczniesz na laurach, a Twój biznes będzie się rozwijać.

Realny

Ta cecha łączy się z poprzednią. Aby cel był osiągalny, musi być realny. Zawsze stawiaj sobie cele, biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne, branże, konkurencje możliwości swoje i zespołu.

Time — czyli określony i ograniczony w czasie

Brak określenia ram czasowych to najczęstszy błąd w przypadku postanowień noworocznych. Czas to jeden z elementów mierzalności. “Schudnę w nowym roku”. Pytanie tylko-ile kilogramów w skali roku, ile na miesiąc, a ile na tydzień? Analogicznie sytuacja wygląda, np. w sprzedaży. Określenie czasu to bardzo silny motywator. Dzięki temu przestaniesz odkładać realizację celów na później. Wiemy przecież jak to się kończy.

Przetestuj swoje postanowienia noworoczne

Kiedy sformułujesz  już swoje cele – zrób test i sprawdź, czy Twój cel jest: szczegółowy, mierzalny, ambitny, realny i określony (ograniczony) w czasie.  Ja dodałabym jeszcze jedną cechę: zapisany ręcznie. Najlepiej w jakimś widocznym miejscu.  Cel, który istnieje tylko w głowie,  jest marzeniem, a nie realnym celem, który zrealizujesz.   Na koniec jeszcze jedno. Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się  swoimi postanowieniem noworocznym w komentarzu. Fakt, że ktoś oprócz Ciebie o nim wie, również bardzo motywuje. 

Powodzenia! 😉

Interesujący artykuł? Udostępnij go.