Jak ustawić remarketing na Facebooku? Poradnik

Jak ustawić remarketing na Facebooku? Praktyczny poradnik

Przypominasz sobie sytuację, w której byłeś na stronie internetowej jakieś firmy lub sklepu internetowego, a później widziałeś reklamy tej organizacji na Facebooku? To tzw. kampania remarketingowa . Sprawdź, jak ustawić remarketing na Facebooku i dlaczego warto to zrobić.

Remarketing na Facebooku – definicja

Co to jest remarketing na Facebooku i jak działa? Remarketing, znany również jako retargeting, to rodzaj kampanii na FB, która polega na docieraniu do osób, które wcześniej miały kontakt z Twoją marką, na przykład, były aktywne na firmowym fanpage’u, na profilu na Instagramie, odwiedziły Twoją stronę internetową, dodały produkty do koszyka, ale nie dokończyły zakupu itp. Na Facebooku remarketing pozwala na precyzyjne kierowanie reklam do tych użytkowników, przypominając im o Twojej ofercie i zachęcając do podjęcia działania, takiego jak sfinalizowanie transakcji, wysłanie zapytania czy zapisanie się na newsletter. Co ważne, dzięki skutecznej kampanii remarketingowej możesz dotrzeć do osób, które trafiły do Ciebie z różnych źródeł, np. z wyszukiwarki, a nie tylko do tych, które weszły na stronę www za pośrednictwem Facebooka. 

Remarketing na FB – dlaczego jest tak ważny 

Remarketing na Facebooku to kluczowy element w procesie pozyskania klienta i to bez względu na branżę, w jakiej działasz. Dlaczego? Odpowiedź jest dość oczywista. Zastanów się, kiedy kupiłeś coś lub wysłałeś zapytanie po zobaczeniu reklamy danej marki po raz perwszy. Mówiąc językiem marketingu, obecnie klienci potrzebują kilkukrotnego zetknięcia się z marką, by podjąć decyzję o kontakcie lub zakupie A mówiąc po ludzku, czasem potencjalny klient musi się zastanowić, porównać oferty lub przegadać to z najbliższymi. Zdarza się też, że wchodzi na stronę, by coś przejrzeć, szuka informacji i w danym momencie nie planuje jeszcze zakupu. Co innego, gdy za jakiś czas zobaczy reklamę przypominającą i zachęcającą do powrotu i dokończenia transakcji. Oczywiście nie jest tak że 100% powracających użytkowników zmieni się w klientów, jednak kampanie remarketingowe na FB są tańsze niż te do zupełnie nowych klientów, tzn. koszt pozyskania klienta w retargetingu jest niższy niż pozyskanie klienta, który widzi Twoją ofertę po raz pierwszy. Sprawdź, jak ustawić remarketing na Facebooku?

Jak ustawić kampanię remarketingową na FB i co jest do tego potrzebne

Jak przeprowadzić retargeting w reklamach na Facebooku? Do przeprowadzenia skutecznej kampani remarketingową na FB musisz mieć na stronie poprawnie wdrożony Pixel FB, a następnie utworzyć grupę remarketingową, czyli tzw. grupę niestandardowych odbiorców.

Pixel FB

Co jest Pixel FB? Pixel FB, nazywane obecnie również Zestawem danych, to fragment kodu JavaScript, który rejestruje ruch i aktywność na Twojej stronie internetowej. oraz na fanpage’u oraz na profilu, na Instagramie W praktyce oznacza to, że możesz na przykład dotrzeć do osób, które odwiedziły Twoją witrynę lub jej konkretną podstronę, dodały coś do koszyka, były aktywne na fanpage’u, np. zareagowały na post/reklamę lub obejrzały video. Oczywiście pod warunkiem, że Pixel będzie zaimplementowany poprawnie. O tym , jak to zrobić, można byłoby napisać osobny artykuł. Tutaj jedynie nadmienię, że Pixel możesz dodać ręcznie (odradzam), za pomocą specjalnie stworzonych do tego wtyczek (najprostszy sposób, ponieważ niemal automatyczny) oraz przez Google Tag Manager (opcja dla zaawansowanych. Dobra wiadomość jest taka, że większość popularnych systemów oferuje wtyczki/moduły, by ułatwić swoim użytkownikom, implementację

 Pixela:

Jeśli masz stronę postawioną na innym systemie, warto sprawdzić, czy jego twórca umożliwia łatwą instalację Pixela FB. 

Grupy niestandardowych odbiorców

Jak stworzyć grupy niestandardowych odbiorców na FB? Wejdź w swoje Portfolio firmowe na FB (dawna nazwa: Menedżer firmy), wybierz sekcję “Odbiory”, a następnie “Utwórz grupę niestandardowych odbiorców”.

jak ustawić remarketing na Facebooku? Tworzenie grup niestandardowych odbiorców

Grupy niestandardowych odbiorców na Facebooku, widoczne na załączonej grafice, można podzielić na dwie kategorie: „Twoje źródła” oraz „Źródła Meta”. Poniżej lista i opis każdej z nich:

Twoje źródła:

  • witryna – grupa użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę internetową lub jej konkretną podstronę; tutaj możesz również tworzyć grupy, które chcesz wykluczyć, np. użytkowników, którzy coś o Ciebie kupili w ciągu iluś dni (max 180 dni) albo którzy wypełnili formularz kontaktowy na stronie
  • aktywność w aplikacji – odbiorcy, którzy korzystali z Twojej aplikacji mobilnej lub webowej. Wymaga to integracji aplikacji z Meta.
  • katalog – grupa tworzona na podstawie interakcji użytkowników z produktami z katalogu, np. przeglądanych lub kupionych produktów w Twoim sklepie lub dodanych do koszyka (do tego potrzebne jest wygnerowanie i dodanie tzw. feedu produktowego).
  • lista klientów – Grupa utworzona na podstawie importu danych o klientach, takich jak adresy e-mail czy numery telefonów; dane te muszą być jednak identyczne, z tymi, które użytkownicy podali przy zakładaniu konta osobistego na FB. 
  • aktywność offline – Grupa odbiorców, którzy mieli interakcje z Twoją firmą offline, np. dokonali zakupu w sklepie stacjonarnym.Remarketing na Facebooku  tworzenie grup niestandardowych odbiorców

Źródła Meta:

  • film – Grupa osób, które obejrzały Twój film na Facebooku lub Instagramie (cały lub jego określony procent).
  • formularz kontaktowy – odbiorcy, którzy wypełnili formularz kontaktowy w reklamach leadowych lub go otworzyli
  • materiał błyskawiczny – grupa odbiorców, którzy zaangażowali się w Twoje błyskawiczne materiały na Facebooku.
  • zakupy – użytkownicy, którzy kupili coś w Twoim sklepie na FB lub Instagramie (ta opcja jest w Polsce niedostępna).
  • konto na Instagramie – grupa utworzona na podstawie interakcji użytkowników z Twoim kontem na Instagramie.
  • wydarzenia – odbiorcy, którzy zareagowali na Twoje wydarzenie na Facebooku, np. zapisali się jako uczestnicy.
  • strona na Facebooku – grupa użytkowników, którzy wchodzili w interakcję z Twoją stroną (fanpage’em) na Facebooku, np. polubili ją lub komentowali posty lub na nie reagowali
  • ogłoszenia na Facebooku – odbiorcy, którzy weszli w interakcję z Twoimi ogłoszeniami na Marketplace,
  • ogłoszeniami na Marketplace.

Każda z tych grup pozwala na precyzyjne targetowanie reklam na podstawie wcześniejszych działań użytkowników, co zwiększa skuteczność kampanii remarketingowej na Facebooku. 

Remarketing na Facebooku bez Pixela – czy jest możliwy

Czy kampania remarketingowa na FB bez Pixela jest możliwa? Tak, ale w takiej kampanii możesz użyć tylko niektórych grup niestandardowych (remarketingowych):

  • opartych na aktywności na fanpage’u, 
  • opartych na aktywności na profilu na Instagramie, 
  • opaertych na aktywności wobec video, 
  • stworzonych na bazie aktywności wobec video,
  • stworzonych z użytkowników reagujących na wydarzeniie, na FB,
  • stworzonych z użytkowników, którzy otworzyli lub wypełnili formularz błyskawiczny na FB. 

To wariant dla osób, które nie mają strony www.  Jeśli jednak pposiadasz stronę internetową, koniecznie dodaj na nią poprawnie Pixel FB. To umożliwi Ci tworzenie zaawansowanych kampanii remarketingowych na Facebooku.

Jak ustawić remarketing na Facebooku? – instrukcja krok po kroku

 Jak przeprowadzić retargeting w reklamach na Facebooku? Prześlemy to na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że chcesz dotrzeć do osób, które były na Twojej stronie w ciągu ostatnich 30 dni, ale nie wypełniły formularza kontaktowego. Jeśli masz poprawnie wdrożony Pixel FB i wszystkie zdarzenia. 

  1. Wejdź w Portfolio firmowe na FB (dawna nazwa: Menedżer firmy) .
  2. Wybierz sekcję “Odbiory”.
  3.  Kliknij “Utwórz grupę niestandardowych odbiorców”.
  4. Wybierz “Witryna”
  5. Wybierz „Wszystkie osoby odwiedzające stronę”.
  6. Określ z ilu dni – od 1 do 180.    Remarketing na Facebooku  tworzenie grup niestandardowych odbiorców
  7. Wyklucz osoby, które wypełniły formularz na stronie. Możesz to zrobić już na tym etapie, klikając “wyklucz” i wybierając odpowiednie zdarzenie albo na etapie tworzenia reklamy, tworząc wcześniej osobną grupę niestandardową opartą o zdarzenie, które uruchamia się po wypełnieniu formularza kontaktowego na Twojej stronie, np. kontakt.                                                                 
  8. Nazwij grupę i ją zapiszesz.  
  9. Dodaj grupę niestandardową na etapie tworzenia kampanii, w zestawie reklam, w sekcji “grupy niestandardowe” (żeby pojawiła się lista dostępnych grup, zacznij ręcznie wpisywać nazwę tej, którą chcesz wybrać. W tym miejscu możesz również wykluczać utworzone grupy.        Jak przeprowadzić retargeting w reklamach na Facebooku Poradnik                                                                                                                                                                 Na podobnej zasadzie możesz tworzyć grupy na bazie zdarzeń na stronie, takich jak np. dodanie do koszyka oraz aktywności użytkowników na Twoim fanpage’u lub na Instagramie.

    Skuteczna kampania remarketingowa na FB – wskazówki i dobre praktyki

    Stosuj wykluczenia

    Stosu wykluczenia. Na przykład, jeśli chcesz dotrzeć do osób, które były na Twojej stronie, ale nie wypełniły formularza kontaktowego, najpierw stwórz grupę opartą na zdarzeniu, które rejestruje wypełnienie formularza przez uytkownika, a później ją wyklucz. Analogicznie postępuj w przypadku każdej konwersji (akcji, na której Ci zależy), inaczej reklamy będą wyświetlać się osobom, które już wykonały pożądaną przez Ciebie akcję. 

    Personalizuj przekaz

    W tekście reklamy odwołuj się do sytuacji użytkownika, tego, co robił na stronie, np. jeśl grupa remarketingowa to osoby, które porzuciły koszyk, wspomnij o tym, np. Twoje zamówienie czeka w koszyku, dokończ je.

    Zachęć i zmotywuj do powrotu i konwersji

    W przypadku porzuconych koszyków, możesz zaproponować rabat ograniczony czasowo lub darmową dostawę.

    Zadbaj o odpowiednią liczebność grup niestandardowych

    Dobrze, by taka grupa liczyła chociaż kilka tysięcy użytkowników. Zbyt mała grupa może spowodować, że remarketing na FB w ogóle nie ruszy albo będzie się wyświetlać użytkownikom za często. 

    Sprawdzaj częstotliwość wyświetlania reklamy remarketingowej

    Ten punkt łączy się z kolejny. Sprawdzaj, czy wzrost częstotliwości wyświetlania reklamy nie wpływa na jej mniejszą skuteczność. 

    Ustaw odpowiedni budżet

    Ile kosztuje remarketing na FB? Jeśli chodzi o dzienny budżet reklamowy na remarketing, najlepiej przyjąć 1 zł na 1000 odbiorców. To, ile zapłacisz za konwersję, czyli np. za pozyskanie leada (potencjalnego klienta) lub za zakup zależy od liczebności grupy, branży, dopasowania kreacji (grafiki i tekstu) do odbiorców oraz jakości grupy retargetowej. Jak już jednak wspomniałam, remarketing jest zazwyczaj tańszy, od kampanii skierowanej do osób, które nie znają jeszcze Twojej marki. 

    Ustaw odpowiedni przedział czasowy

    Czy ktoś kupi bluzkę po 90 dniach, od momentu, kiedy widział ją po raz pierwszy? Raczej już o niej zapomni. Na skuteczny remarketing na FB składa się również znajomość swoich potencjalnych klientów i branży. Kieruj remarketing do użytkowników w odpowiednim oknie czasowym. Możesz na przykład kierować reklamę remarketingową do osób, które odwiedziły stronę w ciągu np. 14 dni, wykluczając jednocześnie osoby, które wyświetliły ją ostatniego dnia. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której reklama remarketingowa wyświetli się użytkownikowi o razu po opuszczeniu Twojej strony www i dasz mu tym samym czas do zastanowienia się. Wszystko zależy od Twojej strategii, która powinna opierać się na znajomości branży i zachowań klientów. 

    Wybierz odpowiedni cel i zdarzenie konwersji

    Remarketing na Facebooku ma doprowadzić do konwersji, czyli akcji, na której Ci zależy. Na przykład, jeśli w kampanii na FB do nowych osób, ustawiłeś zdarzenie na wyświetlenie karty produktu lub na dodanie do koszyka, w remarketingu niech to będzie zdarzenie zakup. Pamiętaj jednak, że takie zdarzenie doprecyzowuje, zmniejsza dodatkowo grupę remarketingową. Na przykład z grupy osób, które dodały coś do koszyka, tylko część osób, będzie skłonna dokończyć zakup, więc reklama remarketingowa, będzie wyświetlała się tylko tym osobom, które wg algorytmu FB są najbardziej skłonne coś kupić. W remarketingu na FB ważny jest również wybór celu reklamowego. Wybieraj te nastawione na konwersje, jak Kontakt czy Sprzedaż. 

    Stosuj dynamiczne reklamy produktowe

    Dynamiczne reklamy produktowe to podstawa w e-commerce. Po odpowiedniej konfiguracji Pixela i katalogu produktów, w takiej reklamie remarketingowej na FB, użytkownikowi wyświetlają się dokładnie te produkty, które oglądał lub dodaj do koszyka, ale których jeszcze nie kupił. 

    Remarketing na Facebooku a docieranie do nowych użytkowników

    Na koniec wspomnę o jednej ważnej kwestii. Jeśli chcesz docierać że swoimi reklamami wyłącznie do nowych osób, wyklucz grupy niestandardowe:

    • odwiedzający stronę www że 180 dni
    • aktywni na fanpage’u 365 dni
    • aktywni na Instagramie 365 dni
    • obserwujący fanpage,
    • obserwujący na Instagramie.

    Bez wykluczeń, każda uruchomiona przez Ciebie reklama wyświetlana jest osobom z tych grup, ograniczając dotarcie do zupełnie nowych osób. Użytkownicy, którzy znają już Twoją markę są bowiem dla algorytmu FB łatwiejsi (szybciej coś kupią lub się skontaktują). Z teo samego powodu, wykluczaj kupujących, jeśli chcesz dotrzeć do osób, które porzuciły koszyki.

    Zobacz również: Jak skontaktować się z Facebookiem. 

    Jak ustawić remarketing na Facebooku? – podsumowanie

    Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak ustawić kampanię remarketingową na Facebooku i co musisz zrobić, żeby to się udało. Pamiętaj jednak, że remarketing na Facebooku to tylko jeden z elementów lejka sprzedażowego, tzn. procesu pozyskania klientów. Jeśli ruch na Twojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych nie będzie wartościowy, retargeting nie zadziała. Wpływ na skuteczność Twojej kampanii remarketingowej ma także sama oferta, jakość strony, a także cała strategia marketingowa Twojej firmy

Zapisz się do newslettera, a co miesiąc otrzymasz sporą dawkę wiedzy marketingowej, dzięki której rozwiniesz swój biznes.

    Interesujący artykuł? Udostępnij go.