Kampania polityczna na FB – jak ją skonfigurować krok po kroku

Jesteś kandydatem politycznym, politykiem lub po prostu poruszasz tematy polityczne lub społeczne na fanpage’u? Algorytm wciąż odrzuca Twoje reklamy, a może doszło już do zablokowania konta reklamowego? Stało się tak, ponieważ przed stworzeniem i opublikowaniem reklamy politycznej, nie przeszedłeś procesu weryfikacji, który jest wymagany w przypadku reklam dotyczących kwestii społecznych, wyborów lub polityki. W tym artykule pokażę Ci, jak uruchomić kampanię polityczną, by wszystko było zgodne z regulaminem, a Facebooku zatwierdził takie reklamy. 

Facebook odrzucił reklamę na tematy polityczne lub społeczne – co robić

Reklamy związane z polityką lub na tematy społeczne wymagają transparentności. Chodzi głównie o to przez jaki podmiot są opłacone. Z tych względów wymagane jest przesłanie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość przez każdego z administratorów oraz podanie szczegółowych danych podmiotu, który będzie opłacał kampanię polityczną na Facebooku. Bez tego, każda reklama związana z kwestiami społecznymi lub politycznymi zostanie odrzucona, a gdy sytuacja będzie się powtarzać, dojdzie do zablokowania konta reklamowego. 

Czasem algorytm uznaje za reklamy polityczne, nawet takie, które nimi nie są. Dzieje się, ponieważ każda reklama jest sprawdzana przez algorytm, który wyłapuje jedynie pojedyncze słowa oraz elementy graficzne, nie rozumiejąc ich kontekstu. Dopiero gdy się odwołasz, reklamę sprawdza konsultant z Facebooka. 

Konfiguracja kampanii politycznej na FB krok po kroku 

Jak utworzyć kampanię polityczną na Facebooku? Reklama polityczna na FB nie różni się zbytnio od klasycznej kampanii: wybierasz cel reklamowy, lokalizację, ewentualnie doprecyzowujesz grupę odbiorców. Żeby jednak dojść do tego etapu, tworzenia reklam dotyczących kwestii społecznych, wyborów lub polityki na Facebooku musisz zacząć od autoryzacji. Składa się na nią:

  • potwierdzenie tożsamości,
  • utworzenie zastrzeżeń,
  • połączenie zastrzeżeń z kontem reklamowym, 
  • oznaczeniem, że kampania dotyczy kwestii politycznych lub społecznych.

Jak przejść konfigurację, by tworzyć kampanie polityczne na FB? Oto instrukcja tworzenia reklam politycznych na Facebooku. 

  1. Potwierdź swoją tożsamość

Jak potwierdzić tożsamość na FB? Żeby to zrobić musisz przesłać dowód osobisty lub inny dokument akceptowany przez Facebooka. Gdzie i jak możesz to zrobić?

Na swoim prywatnym profilu, w prawym górnym rogu, kliknij w ikonkę zdjęcia profilowego, w “W ustawienia i prywatność”, a następnie w “Ustawienia”

.

Następnie kliknij w “Informacje osobiste”, a później w Dane osobowe i w “Potwierdzenie tożsamości”. 

Jak przesłać dowód osobisty na FB? Ustawienia i prywatność
Jak przesłać dowód osobisty na Facebooka? Dane osobowe
Jak przesłać dowód osobisty na Facebooka? Sekcja potwierdzenie tożsamości

Teraz wystarczy kliknąć w “Rozpocznij” i wybrać powód przesyłania dokumentu tożsamości.

Jak przesłać dowód osobisty na Facebooka? Sekcja wybierz powód

Na przesłanym zdjęciu dokumentu powinno być widoczne imię i nazwisko, data urodzenia oraz twarz. Jeśli będzie się odbijać światło albo informacje te będą niewyraźne, FB odrzuci takie zdjęcie. Z doświadczenia wiem, że najlepiej oprzeć o coś dowód tak, żeby stał, zrobić zdjęcie przy dobrym oświetleniu i dużym zbliżeniu. Nie zdziw się, jeżeli FB odrzuci zdjęcie dowodu kilkukrotnie. Próbuj do skutku. Weryfikacja dokumentu trwa maksymalnie do 48h, ale pewnie dostaniesz powiadomienie o wiele szybciej. 

2. Znajdź sekcję “Reklamy dotyczące tematów społecznych lub politycznych”.

 Można to zrobić na dwa sposoby. Przejdź do swojego fanpage’a (strony na FB). Kliknij w “Ustawienia”–>Nowe funkcje stron–> Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborów lub polityki. Możesz również przejść tam wybierając: Pulpit profesjonalny–> Dostęp do strony–>Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborów lub politycznych. 

Jak ustawić kampanię polityczną na FB? Ustawienia
Jak ustawić kampanię polityczną na FB? Dostęp do strony, Reklamy dotyczące tematów społecznych,   wyborczych lub politycznych
Jak ustawić kampanię polityczną na FB? Ustawienia

“Reklamy dotyczące tematów społecznych, politycznych lub politycznych” – AKTUALIZACJA  [KWIECIEŃ 2024]

Od kwietnia 2024 sekcja “Reklamy dotyczące tematów społecznych, politycznych lub politycznych” na niektórych fanpage’ach znajduje się w innym miejscu. Jak ją znaleźć? Wejdź tak jak poprzednio w „Pulpit profesjonalny”, a następnie w „Dostęp do strony”. W oknie wyszukiwarki po lewej stronie wpisz „Konfiguracja strony” i kliknij „Enter”.

reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych gdzie to znaleźć

Zjedź na dół i kliknij „Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych”->Wyświetl. 

Sekcja Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych

W sekcji “Reklamy dotyczące tematów społecznych, politycznych lub politycznych” widać dokładnie, co zostało już zrobione (potwierdzenie tożsamości), a jakie kroki trzeba jeszcze wykonać. 

Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych na Facebooku.

3. Utwórz zastrzeżenia 

Będąc w sekcji “Reklamy dotyczące tematów społecznych, politycznych lub politycznych”, zjedź na sam dół i w sekcji zastrzeżenia, kliknij “Utwórz zastrzeżenia”. 

Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych na Facebooku. Utwórz zastrzeżenia

W kolejnym kroku zobaczysz informacja, jak podane dane będą wykorzystywane i gdzie będą widoczne. Jak już wspominaliśmy, informacje podane przez Ciebie będą dostępne w Bibliotece reklam FB i każdy będzie mógł je sprawdzić. 

Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych na Facebooku. Informacje o sposobie przechowywania danych

Po kliknięciu, pojawi się takie okno. Wybierz drugą opcję (“Nazwa strony”), jeśli sam opłacasz reklamy i działasz w pojedynkę (nie jako polityk, którego kampania będzie opłacana z komitetu wyborczego itp.). Wówczas przy Twoich reklamach pojawi się komunikat: Opłacone przez [nazwa fanpage’a]. Uwaga! Ta opcja nie jest dostępna dla nowych fanpage’y.

Jak tworzyć reklamy polityczne na FB Autoryzacja krok po kroku

Po wyborze drugiej opcji nie będziesz musiał wypełniać nazwy organizacji, komitetu ani partii, a jedynie dane adresowe (dokładny adres będzie można później ukryć).

Jak tworzyć reklamy polityczne na FB  
 Adnotacja: Opłacone przez

Ważne! Jeśli kandydujesz w wyborach, a budżet na reklamę polityczną, na FB, będzie opłacany z komitetu wyborczego, jesteś zobligowany do wyboru pierwszej opcji. 

Reklama polityczna na Facebooku, gdzie wpisać nazwę komitetu, podmiot opłacający kampanię

Wówczas pojawi się nieco inne okno. W sekcji “Nazwa organizacji” musisz wpisać nazwę komitetu wyborczego lub podmiotu, który będzie opłacał reklamy. Nazwa ta będzie się pojawiać przy każdej reklamie jako “Opłacone przez [nazwa komitetu wyborczego].

Oprócz nazwy, podaj również adres komitetu, stronę internetową partii, telefon oraz adres e-mailowy. WAŻNE! Podaj e-mail partyjny, który ma domenę taką samą jak nazwa partii, np. jeśli strona www ma adres: www.fajnapartia.pl, należy podać adres mailowy przyklad@fajnapartia.pl. Musi to być adres mail, do którego masz dostęp. Na ten mail przyjdzie bowiem wiadomość z kodem, który będziesz musiał podać w kolejnych krokach.  Jeśli wybrałeś opcję weryfikacji „Nazwa strony” możesz w tym koku podać zwykły e-mail, ale ze względów bezpieczeństwa nie powinien być on powiązany z Twoim prywatnym profilem na FB.

To samo dotyczy numeru telefonu. Telefon musisz mieć pod ręką. Uwaga! Nie podawaj nr telefonu, który jest powiązany z Twoim profilem prywatnym na FB. Numer ten będzie  bowiem widoczny w Bibliotece reklam i może ułatwić włamanie się na Twoje konto osobiste na Facebooku lub jego blokadę na skutek wielu nieudanych prób logowania.

Po uzupełnieniu tych danych, kliknij “Dalej”. Zostaniesz poproszony o ponowne wpisanie numeru telefonu. Zanim przejdziesz dalej, weź kartkę i długopis. 

Autoryzacja  kampanii politycznej na FB przez numer telefonu.

Na podany numer zadzwoni automat, który podyktuje kod, który będziesz musiał wpisać w kolejnym kroku. Cała procedura powtórzy się, ale tym razem musisz podać adres e-mail, na który przychodzi kolejny, inny kod.

Możesz również zobaczyć coś takiego. W tym przypadku wybierasz, jak kod ma przyjść na telefon.

Reklama specjalnej kategorii na FB  - konfiguracja

Na koniec, sprawdź i potwierdź dane. W tym kroku możesz ukryć dokładny adres.

Reklama polityczna na FB Tworzenie zastrzeżeń Dane komitetu płacącego za kampanię.

Teraz musisz poczekać aż FB zatwierdzi zastrzeżenia do reklam politycznych. Powiadomienie zobaczysz na swoim prywatnym profilu, tam gdzie widzisz wszystkie swoje powiadomienia, już po kilku minutach. 

4. Powiązanie zastrzeżeń z kontem reklamowym

Ostatni krok autoryzacji, która umożliwi Ci tworzenie kampanii politycznych na FB, to powiązanie zastrzeżeń, z kontem reklamowym, którego będziesz używać. Jak to zrobić? Wróć do sekcji “Reklamy dotyczące tematów społecznych lub politycznych” na swoim fanpage’u. Zjedź na dół i znajdź utworzone przez siebie zastrzeżenie. Obok powinien być przycisk “Powiąż konto reklamowe”.

Reklama polityczna na Facebooku, powiązanie zastrzeżeń z kontem reklamowym.

Teraz wybierz z listy konto reklamowe, które będziesz używać do tworzenia reklam politycznych na Facebooku. 

Kampania polityczna na Facebooku wybór konta reklamowego

Możesz powiązać więcej niż jedno konto reklamowe. 

Dodatkowo, istnieje możliwość skonfigurowania konto na Instagramie, pod kątem kampanii politycznych. Jak? Wystarczy, że klikniesz „Autoryzuj”, a jeśli nazwa konta na Instagramie jest inna niż fanpage’a, wyjaśnisz dlaczego tak jest. Teraz możesz już tworzyć kampanie polityczne na Facebooku. 

Autoryzacja reklam politycznych na Facebooku oraz Instagramie poradnik

To wszystko. Teraz wystarczy oznaczyć kampanię jako “reklamę specjalnej kategorii”. 

5. Oznaczenie kampanii na FB jako “reklamy specjalnej kategorii”

Co zrobić, żeby uruchomić kampanię polityczną na Facebooku? Kiedy już przejdziesz autoryzację, wystarczy, że oznaczysz ją w ten sposób na etapie tworzenia. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko odrzucenia reklamy politycznej przez algorytm Facebooka.  

Kampania polityczna na Facebooku Gdzie oznaczyć specjalną kategorię reklam:tematy społeczne, polityczne lub wyborcze

Jak się przekonasz, dodatkowej weryfikacji wymagają na Facebooku nie tylko reklamy polityczne czy społeczne, ale również te dotyczące zatrudnienia, nieruchomości czy kredytów.  Warto wiedzieć, że reklamy specjalnej kategorii na FB mają pewne ograniczenia, co do targetowania, czyli wyboru odbiorców: niektóre zainteresowania są niedostępne, czasem nie można także zawęzić wieku. Co jeszcze warto zrobić przed uruchomieniem pierwszej reklamy politycznej na Facebooku?

Pamiętaj o tym, zanim uruchomisz pierwszą kampanię polityczną na Facebooku

Jest jeszcze kilka kwestii, o których warto pamiętać, uruchamiając reklamę polityczną na Facebooku. 

Określ beneficjenta i płatnika

Kim jest płatnik, a kim beneficjent w reklamach na FB? Jaka jest między nimi różnica? Płatnik to podmiot płacący za reklamy, np. komitet wyborczy, beneficjent to Ty lub osoba, dla której tworzysz reklamę. Jeśli jesteś beneficjentem i płatnikiem jednocześnie (korzystasz i płacisz za reklamy), wyłącz to rozróżnienie. Sekcja ta znajduje się w “Zestawie reklam”.

Reklamy polityczne na FB beneficjent i płatnik

Możesz wybrać pozycję listy lub wpisać coś ręcznie, zjeżdżając na sam dół i wybierając “Nowe imię i nazwisko lub nazwa”. Bez tego, żadna kampania nie zostanie uruchomiona. 

Dodaj metodę płatności i dane do faktury jeszcze przed uruchomieniem kampanii

Żeby dodać metodę płatności i dane do faktury na FB, przejdź do ustawień firmowych Menedżera Firmy=> Ustawienia firmowe=>Rozliczenia i płatności=>Konto.

Następnie wybierz nazwę konta reklamowego i kliknij w nią. Zobaczysz coś takiego.

Reklamy polityczne na Facebooku, dodawanie danych do faktury i metody płatności

Sprawdź, czy wprowadzone dane są poprawne, ponieważ FB nie wystawia korekt faktur. Dane koniecznie trzeba podać przed uruchomieniem kampanii. W tym artykule znajdziesz więcej informacji na ten temat: Jak pobrać fakturę z Facebooka. Jakie dane do rozliczenia na Facebooku wpisać w przypadku kampanii politycznej na Facebooku? Zależy to od sposobu rozliczenia. Jeśli rozliczasz się z komitetem wyborczym, podaj w tym miejscu dane komitetu. Jeśli prowadzisz firmę i sam opłacasz reklamy, podaj w tym miejscu jej dane. Pamiętaj również, że budżet, który wydaje FB, to kwota netto. 

Ustaw uwierzytelnianie dwuetapowe

Poproś każdego kto jest dodany do Twojego fanpage’a o ustawienie na swoim koncie prywatnym uwierzytelniania dwuskładnikowego na Facebooku. Działa ono tak, że przy próbie logowania na Facebooka z nowego urządzenia będzie wymagane dodatkowe potwierdzenie (przez aplikację uwierzytelniającą, np. Google Authenticator, nr telefonu lub na innym urządzeniu, na którym jest się zalogowanym. To dodatkowe zabezpieczenie, które minimalizuje ryzyko włamania i przejęcia konta. Żeby to zrobić wejdź na swoim koncie osobistym (zdjęcie profilowe w prawym górnym rogu) w: “Ustawienia i prywatność”=>Hasło i zabezpieczenia=>Uwierzytelnianie dwuskładnikowe.

Zapisz się do newslettera, a co miesiąc otrzymasz sporą dawkę wiedzy marketingowej, dzięki której rozwiniesz swój biznes.

    Interesujący artykuł? Udostępnij go.